9794
ediciones
Cambios
Actualizando para coincidir con nueva versión de la página fuente
<languages></languages>
Orduko erritual hura soila zen: berez liturgiazkoak ziren ospakizunak baino ez zituen arautzen. Bazter uzten ziren heriotzaren inguruko hainbat ohitura; besteak beste, hilotza garbitu eta jaztearena, hildakoaren etxeko gaubela, hil-opariak, hileta-bazkaria eta abar. Liburu honetan azaltzen diren heriotz ohikuneakohikuneak, hildakoaren etxean eta auzo inguruan elkarren elkarren jarraian gertatu ohi diren ekintza guztiak guztiak dira; ez bakarrik Iiturgiari liturgiari dagozkionak.
=== Lehenaren ekarria ===
Egindako galdeketan orokorrean ikusi dugunezdugunez, Euskal Herriko biztanleentzat heriotza bizimodu bizimodu baten amaiera eta beste baten hasiera mugatzen duen gertaera da. Beraz, heriotza igarobidetzat igarobidetzat hartzen da, batetik besterako aldaeratzataldaeratzat. Horregatik bada, prekauzio bereziz inguraturik inguraturik dago, zehaztasunez aztertu behar diren ekintza eta ohikuneetan mamitzen direnak.
[[File:7.1_Le_Viatique_XV_Musee_Bonnat_Bayonne.png|frame|center|340px600px|''Le Viatique'', Ss. XV. Fuente: Musée Bonnat. Bayonne.]]
Gaisotasunak eraginda datorren heriotz aurreko egoerari agonia edo hiltamua deritzo. Prozesu hau berezkotzat hartzen da gehienetan. Halere, inoiz, heriotza dakarten gaisotasunen arrazoitzat hartu izan dira madarikazioak edo etsaitasun ekintza majikoak ere, Herio edo Balbea Balbea deritzon jenioa bitartelarrean jartzen dutenakdutenak.
Beste batzutanbatzuetan, eta maizago, jazoera arruntak hartzen dira heriolzaren hurbiltasunaren ezaugarritzatezaugarritzat. Sineskera hauen arabera, heriotza inguruan inguruan dela sumatu ohi dute etxeko txakurraren txakurraren alarauak, edo gautxoriek, edota garrantzia handiago gabeko beste hainbat gertaerak, ezusteakezusteak, zaratak eta abar, esaterako. Gure inkestetan jaso diren heriotz iragarpenok, beste kultura eremu eremu batzuetan azaltzen direnen antz antzekoak dira.
Hiltamuan dagoen gaisoa ardura handiz zaindu zaindu behar da. Orain dela hogetabost urtera arte gaisoa etxean bertan zaindu ohi zen, eta ospitaleetan ospitaleetan gutxi batzuk bakarrik hiltzen ziren. Etxekoak Etxekoak eta auzorik hurbilenak ziren gaisoa zaintzeko zaintzeko ardura hartzen zutenak, eta gaisoak senideen eta adiskiderik minenen bisitia izaten zuen, usu bezala finkatua zegoen gertakaria senideen senideen artean. Senideen eta auzokoen arteko haserreak konpontzeko lagungarri ere izaten ziren ziren batzuetan bisita hauek.
Gaixoari eskainitako laguntza ez da eritasuna aringarri egiteko bakarrik. Heriotza ondorengo beste bizitza bat dagoelako kristau-sinesmenak apaiza gaisoarekin egotea eskatzen du, gaisoak aukera izan dezan Jainkoarekin bakeak egiteko, eta betiko bizitzara eramango duten Gure Jauna eta Oleazioa hartu, ditzan.
Galdeketetako erantzunetan argi agertu denezdenez, orain dela urte batzuk arte Elizakoak agerian agerian eramaten ziren elizatik gaisoaren etxerainoetxeraino. Nafarroa eta Arabako hego lurraldeetan, eta hirietan, ikusgarriak izaten ziren prozesiook, hain zen handia euretan parte hartzen zuen jendetzajendetza. Ifarralderago dauden auzune saka banatuetanbanatuetan, ostera, etxe guztietatik joan ohi zen norbait gaisoaren etxera, eskuan kandela bat hartuta, Elizakoak Elizakoak zekartzan apaizari harrera egitera. Jendearen Jendearen parte hartze honek, bai kasu batean bai besteanbestean, heriotza ez zela bakoitzaren edo norbere kontua adierazten zuen; gizarteko jazoera baizik.
Gaixoa hil ondoren, difuntuaren senitartekoak senitartekoak dolualdian sartzen dira. Aldi berri honen ezaugarririk adierazgarriena eguneroko zeregi zeregi nak alde batera uztea izango da. Lehenengo dolualdia dolualdia hildakoari lurra eman ondoko hiletabazkariaz hiletabazkariaz amaituko da. Bitartean, auzorik hurbilenak hurbilenak edo hildakoaren etxetik gertu bizi diren senideak izango dira etxeko lanen ardura hartuko hartuko dutenak.
Heriotza dela-eta nabari azalduko dira auzokoen auzokoen arteko lokarriak eta baita lokarriok eskatzen eskatzen dituzten eginbehar jakinak. Egoera hauetan hauetan auzokoen arteko harremanek izan duten garrantzia garrantzia aipagarria da, elkarren arteko ikusi-ezinak ezinak ere erabat gainditzen direla. Halere, inkestetan agerian ikusi dugunez, aspaldi baten gehienbat auzokoak arduratzen baziren ere, gero gero eta gehiago senideak beregandu dituzte hildakoaren hildakoaren etxeko zeregin horiek.
Heriotzaren deia berehala egiten zaie auzoko guztiei elizako hil-kanpaiak joaz. Kanpaiok hildakoaren hildakoaren alde otoitz egitera gomit egiten dute. Kanpaiotsak ez dira berdinak izango, hildakoa gizonezkoa, emakumezkoa edo umea izan. Hiribildu Hiribildu batzuetan norbaiten heriotza iragarteko ardura heriotz deitzaileak («avisadoras») hartzen hartzen zuen, edota gazte mutilek (Araban) eta «auroroek» (Nafarroan).
Hildakoaren senide direnei heriotzaren berri emateko ardura etxekoek hartuko dute. Adierazte Adierazte hau modu zuzenez egin behar da eta hirugarren hirugarren gradurainoko senideei jakinarazi behar zaie.
Aspaldi, lur ematearen eguna eta ordua jakinda jakinda gero, auzokoak eurak joaten ziren senideei hil-mezua ematera, euren artean erabakitzen zutela nork nora joan behar zuen.
Etxeko nagusia edo etxekoanderea hiltzean, hildakoak zaindutako etxeko abereei ere aditzera aditzera ematen zitzaien heriotza; erleei ere bai, era berezian gainera, argizari gehiago egin zezaten eskatuz, elizako sepulturan argia pizteko.
Hildakoa jantzi baino lehen garbitu egin behar behar da, eta garbiketa honek gogora dakarkigu bainu ritual bat: horretarako erabiliko den uretan uretan Erramu egunean bedeinkatutako ereinotzaren ereinotzaren hostoak irakingo dira aurretik, edo Doniane eguneko belarrak, udako solstizioan batzen zirenakzirenak. Hileta-zerbitzuak gaurko eran antolatu baino lehen, auzoko emakumeak ziren ardura hau hartzen hartzen zutenak, edo auzoan horretan lan egiten zutenakzutenak, hil-bestitzailea edo emagina, esaterako.
Hildakoa jantzirik onenekin jazten da, «etxetik «etxetik irtetekoekin», «bidaiaren bat egiteko moduan», edo abitu eta adierazgarri erlijiosoekin, Jainkoaren errukia errazago lortzeko.
[[File:7.3_Horma-irudia_Alaitza-ko_elizako_absidean_XI-XIII_mendea.png|framecenter|320px600px|Horma-irudia, Alaitza-ko (A) elizako absidean, XI.-XIII mendea. Fuente: ??mendeak.]]
Aintzineko legean, hildakoak ez zuen bakarrik bakarrik inoiz egon behar. Horregatik, gau eta egun zaintzen zuten etxeko eta auzokoek gaubelan, etxean eginiko hileta bat bailitz bezala. Hildakoaren Hildakoaren etxeko ateak irekita egongo dira, eta hildakoari hildakoari otoitz egiten datozenak isilik; horretara, hildakoa datzan gela, otoitz leku bihurtuko da. Han aldare txiki bat atonduko da, gurutze eta guzti, eta kandela iziotuak inguruan, larunbat santuz bedeinkatutako ura eta ereinotz-orriak dituela; azken hauek otoizlariek hildakoaren gainean astin ditzaten. Iluntzean senideak eta auzokoak bertan bilduko dira errosario luzea errezatzeko, salbamenerako kristau-misterioak gogora ekarriz.
Gauean, txandaka zainduko dute hildakoa auzokoek, beraren ondoan iziotuta dagoen lanpiona lanpiona amatatu ez dadin kontu handia hartuz.
Herriko ohiturak aurretiaz erabakita zeukan auzokoen artean zeintzuek eramango zuten hilotza hilotza sorbalda gainean elizaraino. Ez etxekoek ez senideek ez zuten aintzina andari-zeregin hau hartzen, doluagatik euren leku berezia bete behar zutelako hiletadarraigoan.
Hilketariek, zerraldoa zeramatenek, bide jakin jakin eta aldaezina egin behar zuten. Bideok lotzen zuten etxea eta eliza era benetakoz eta sinbolikozsinbolikoz. Ibilbide luze eta, inoiz, zail hauek baserribaserri-herrietan andabideak, guruzbideak, hil bideak bideak edo eleizbideak deitzen dira.
Hileta-jarraigoak prozesioan egingo du bide hori. Aurreren elizako gurutzea joango da, hildakoa hildakoa elizaraino gidatuko duena. Aldez aurretikaurretik, apaiza hildakoaren etxera etorriko da, gorpuaren gorpuaren kargua hartzeko eta berau elizara eramateko. Horregatik, zerraldoaren aurrean joango da errituzko otoitzak eginez. Ibilbidean zehar hil-kanpaiak joaraziko dira, gorpua elizaraino elizaraino heldu arte.
Hileta-jarraigoan toki agirian eramaten ziren aintzina sepulturarako opariak; serorak edo auzoko auzoko emakume nagusiak aurrogia eramaten zuen; ezkoandereak argia zeraman, honek ere emakumezkoen artean bere leku jakina zuela. Herri askotan gizonezkoen ilada bi joaten ziren zerraldoaren alde bietan, eskuan argizagi biztuak biztuak zituztela.
Hileta-jarraigoa, senideek eta auzoak hildakoarekin hildakoarekin zituzten loturen arabera osatua zegoenzegoen. Odoleko edo erantsiak ziren senideek ondrako ondrako taldea osatzen zuten eta, senidetasunaren graduaren arabera hartzen zuten, bai emakumezko emakumezko bai gizonezko, zegokien tokia. Zenbat eta senidetasuna hurkoagoa izan, dolu edo lutua hainbat eta ageriagoa zen soineko eta jantzietanjantzietan, horrek hildakoarekin bakoitzak zuen lotura lotura erakusten zuelarik.
Hileta-jarraigoan ez ziren aintzina hain ugariak ugariak senide ez ziren laguntzaileek. Hauek karitatezko karitatezko taldea osatzen zuten, kristau-elkartasunaren elkartasunaren arrazoiz zeudela aditzera emateko. Noiz edo behin hileta-jarraigoan ikur-oihalak ere erarnaten eramaten zituzten, hildakoa zein eliz elkartetakoa zen adierazteko.
Kristau lege zaharrak, hildakoaren aldeko meza hilotza eliz erdian dela ematea agintzen zuen. Hileta-elizkizunean, luto-bankuak, elizako lekurik agerienak, doluan zeuden gizonezkoentzat gizonezkoentzat ziren. Familiako emakumezkoak hilobi sinbolikoaren sinbolikoaren aurrean, jarlekuan, esertzen ziren, etxe bakoitzak elizan berea izaten baitzuen.
Lehengo mendean estaduaren herri-aginduek aginduek debekatu egin zuten hildakoak eliz bamira bamira sartzea, hilotza aurrean dela hileta-elizkizuna egiteko.
Lehenagoko usadioen eta berrien arteko tiratira-bira horrek ekarri zuen zerraldoa elizpean uzteko uzteko ohitura, elizako ateak irekita zeudela. Inoiz, zerraldoaren ordez katafalkoa jartzen zen eliz barruan.
Elizako Erritualean zehaztutako elizkizunak berdinak ziren hildako guztientzat. Halere, hileta guztiean hileta guztietan ez zen beti apaiz kopuru bera egotenegoten, elizkizunetan ez zen beti argi kopuru bera piztuta egoten, kantuak ospe handi edo apalagokoak apalagokoak ziren, eta ondra-mezak ere gehiago edo gutxiago izaten ziren.
Era honetako ezaugarriak bereizten zituzten kategoria edo maila desberdinetako hiletak, Vatikanoko Vatikanoko II. Batzarreak eragindako liturgia-berrikuntzetara berrikuntzetara arte indarrean iraun zutenak.
Elizkizunak ez dira bakarrik hileta-egun horretara horretara mugatzen. Etxekoek, senideek eta auzorik auzorik hurbilenek, dolualdiak irauten zuen arteko elizkizun guztietan parte hartu behar zuten. Hauen artean aipa daitezke ondretako meza, hileta ondoko bederatziurrena, eta Nafarroan arimen aldeko hileroko eguna. Dolualdia urteurreneko urteurreneko mezarekin amaitzen zen, hil eta urtebetegarrenean urtebetegarrenean hiletaren antzeko elizkizuna izaten zela.
XX. mende hasierako urteetara arte, Hego Euskal Herrian ohitura zen hildakoei eliz barruan barruan lurra ematea. Etxe edo familia bakoitzak elizaren zoruan zeukan lurperatze-leku bat, hilobi hilobi bat. Gerora kanposantu edo hilerriak elizetatik elizetatik aparte egin zirenean, etxeek aurrerantzean ere gorde zituzten euren hil-lekuok elizetan eta aintzineko hileta-ohikuneak gauzatzen zituzten euretan.
Hilobi sinboliko hau, defuntuentzako aldare bat bezala zen, bere argizaiola, zamau eta oihalekin oihalekin apaindua, etxeko defuntuen alde otoitz egin eta opariak eskaintzeko lekua.
Sepulturako argiak iziotu eta defuntuei eskaintzak eskaintzak egiteko ardura etxeko andereari zegokion. Eginbehar hau ezkontzako kapitulazioetan ere jasotzen zen aintzina, eta etxeko hilobiaren arduradun arduradun nagusi izateko kargua, sepultura hartze ekitaldiaren bidez egiten zen, aldez aurretik izendaturiko igande bateko meza nagusian.
Etxeko hilobiak garrantzia berezia hartzen zuen hileta-mezan eta dolualdiko elizkizun tietanguztietan. Hildakoaren etxekoek argiak, ogia eta diruak uzten zituzten bertan defuntuaren arimaren arimaren alde. Herriko beste etxe batzuetatik ekarritako ekarritako opariak ere han jartzen ziren, etxeen arteko arteko harremanaren adierazgarri.
Sepulturako argiei esangura mistiko bereziak ematen zizkioten, beti heriotza ondoan hildakoaren hildakoaren arimak bizirik irauten zuelakoari atxikiakatxikiak. Behinolako ogi edo labore oparien ordez, denbora igaro ahala, diruak uzten hasi zen jendeajendea. Apaizari ematen zizkioten, sepulturan hildakoaren hildakoaren aldeko otoitzak (errespontsuak) sepulturan sepulturan egin zitzan, hildakoak horretara betiko salbamena erdiesteko.
Mende honen erdialdera arte, sepultura edo hilobi sinboliko hauek izan ziren Euskal Herriko Herriko alderdi askotan etxeko hildakoen alde otoitz egiteko errezu-leku bereziak.
Beharbada horregatik, hiletetan, kanposantuan kanposantuan egiten zen lurperatzeak garrantzia gutxiago gutxiago zuen aintzina. Zerraldoari hilerrira laguntzen laguntzen zion jarraigoa, senide eta auzoko gutxi batzuek osatzen zuten. Eta, hildakoari han lur ematen zitzaion bitartean, doluko emakumeak edo mindunak eliz barruan irauten zuten hilobi sinbolikoaren aurrean.
[[File:7.2_Enterrement_Livres_d_heures_XV_Lyon.png|frame|center|340px600px| ''Enterrement'', Livres d'heures, Ss. XV. Lyon. Fuente: Aries, Philippe. ''Images de l'homme devant la mort''. Paris, Ed. du Seuil, 1983.]]
Hileta-elizkizunaren ondoren, jarraigoa, dolukoak dolukoak behintzat, elizaraino egindako bidean gordetako ordena berean, etxeratzen ziren. Etxeko atarian zenbait erritu egiten ziren, esate baterako, karitatezko jan-edana (Araba) edo defuntuaren defuntuaren aldeko otoitza su baten aurrean (BaxenafarroaBaxenafarroa).
Etxean, bertako bat galdu izanagatik mina agertuz, etxekoek eta senideek bazkari bat egiten egiten zuten elkartasunean, defuntuaren eta <‹aurretik ‹‹aurretik etxetik joandako» guztien alde otoitz eginezeginez. Apaizak edo lehen auzokoak zuzentzen zuen otoitza. Bazkari horretan defuntuaren alde limosna eman zuten guztiak, hau da, mezakoak izaten ziren mahaikide.
Herri bakoitzeko ohiturak aginduko duen epe baten, etxekoek mugatuta izango dituzte euren gizarte-harremanak. Hildakoaren aldeko elizkizun guztietan egon beharko dute bitarte horretan eta, hildakoarekin nolako ahaidetasunahaidetasun-lotura izan, halako dolu edo lutu ezaugarriak ezaugarriak ageri beharko dituzte euren soineko jazkeranjazkeran.
[[File:7.4_Un_enterrement_a_Ornans_fragment_Peinture_de_Gustave_Courbet_1849_Musee_d_Orsay_Paris.png|framecenter|600px|''Un enterrement à Ornans'' (fragment). Peinture de Gustave Courbet, 1849. Musèe d 'Orsay. Paris. Fuente: Bornay, Erika: ''El siglo XIX''. Tomo VIII de ''Historia Universal del Arte''. Barcelona, Edit. Planeta, 1986.]]
=== Oraintsuko aldaketak ===
Hona artekoan azaldu dugun atalean, inkesta egin izan den herrietan oraintsura arte indarrean indarrean egon diren heriotz ohikuneen berri jaso dugu dugu gaingiroz.
Gure berriemaileek bizi izan duten eta gogoratzen gogoratzen duten erritu-sistema honek aldaketa sakonak sakonak izan ditu denbora laburrean.
Inkesta guztietan nabarmentzen da aldaketaprozesu aldaketa-prozesu horren unerik gailurrenetako bat hirurogeiko hirurogeiko hamarkadaren amaiera izan zela, Vatikanoko Vatikanoko II. Batzarreak hileten eremura ekarri zuen berrikuntzaren ondorioz.
Berrikuntzok direla-eta, hileta-elizkizunak gorpua gorpua eliz barruan dela egiten hasi ziren berriro, eta zerraldoaren ordez eliz erdian jartzen ziren katafalkoak baztertu egin ziren. HiIetaHileta-ohituretan ohituretan eragin handiagoa izan zuen oraindik hiletamezak hileta-mezak arratsaldez egiteak. Arin zabaldu zen ohitura ohitura berri hori, lan munduan gertatu ziren ordutegiordutegi-aldaketekin ere ondo egokitzen baitzen. Horrela, galdu egin zen goizeko hileta-elizkizunaren elizkizunaren ondoren hildakoaren senide guztiek haren haren etxean egiten zuten otordu edo bazkariaren usua.
Hileta-elizkizun berria erabat laburtu zen, defuntuen defuntuen ondra-kantua kentzean. Latinez egiteari egiteari ere erabat utzi zitzaion. Liturgia berrian liburu liburu santuetako irakurgaiak tokiko hizkuntzan egiten hasi ziren, eta kantuek ere pazkoetako kutsua hartu zuten. Horrela, hiletak heriotzaren kristau-misterioa modu gozoago eta errukiorragoan errukiorragoan agertzen zuen.
Urte haietan beste aldaketa bat ere izan zen; elizako solairu guztia luzetara jarritako bankuekin bankuekin bete zen. Hori dela-eta, sepulturak ere kendu kendu egin ziren; eta etxeko hilobi hauetan defuntuen defuntuen alde argiak eta limosnak oparitzeko ohitura ere galdu egin zen. Inkesta egin den zenbait herritan, ohitura hau aurretik ere desagertzen desagertzen hasia zegoela esaten dute. Hirietako elizetan elizetan esate baterako, etxe bakoitzari zegozkion sepultura hauek bakar baten bilduta zeuden mende hasieratik, guztientzako hilobiaren balioa balioa zuena; eta hil berrien familiakoek hartzen zuten bere aldian hilobi sinboliko horren arduraardura.
Hego Euskal Herrian, hilobi sinbolikoa elizatik elizatik kanpora ateratzeak defuntuen aldeko otoitzotoitz-toki berezia lekuz aldatzea ekarri zuen. Handik aurrera, kanposantuko hilobia zaintzeak garrantzia garrantzia handiagoa hartu zuen eta haraxe eramaten zituzten argien eskaintzak. Gero, argien ordez loreak jartzeko ohitura zabaldu zen.
Iparraldean, ordea, kanposantua elizaren inguruan inguruan izanik, benetako hilobia izan da, hurbiltasunagatik hurbiltasunagatik eskaintzak eta opariak berean hartu izan dituena. Dena den, bizien eta hildakoen arteko lotura, lehengo denboretan elizaren esparruan esparruan adierazten zena otoitz eta oparien bidezbidez, argaldu egin da aspaldion, hilerri berriak elizatik et eta hiriguneetatik urruntxoan eraiki direneandirenean.
Halere, hileta ohikuneen aldaketak, ez dira elizetako hileta-mezetan egin diren berrikuntzengatik berrikuntzengatik bakarrik gertatu.
Aldaketa-prozesu honetan nabarmenen azaltzen azaltzen den giza-gertaera hauxe da: gero eta jende gehiago hiltzen dela ospitaleetan edo zaharrentzat zaharrentzat eratutako egoitzetan. Hori dela-eta, maiz gertatzen da gaur «etxetik kanpo» hiltzea.
Egoera berri honetan, aintzina etxearen inguruan inguruan izaten ziren heriotz ohikuneak erabat desagertu desagertu dira: elizakoetara joatea, heriotzaren berri berri ematea, hildakoa janztea, hil-ohea atontzea, auzokoek gaubelan parte hartzea.