Cambios

Preambulo Ritos funerarios en vasconia/eu

323 bytes eliminados, 15:27 3 mar 2020
Actualizando para coincidir con nueva versión de la página fuente
<languages></languages>
{{ #pageLangs: es | eu }}
 
Euskal Herriko Atlas Etnografikoa egiteko oinarri legez darabilgun galdeketa nagusiko gaiei dagokienez, ale honetan deskribatzen ditugun heriotz ohikuneak etxe-taldekoen usadio-ekanduei eskainitako atalean sartzen dira.
Orduko erritual hura soila zen: berez liturgiazkoak ziren ospakizunak baino ez zituen arautzen. Bazter uzten ziren heriotzaren inguruko hainbat ohitura; besteak beste, hilotza garbitu eta jaztearena, hildakoaren etxeko gaubela, hil-opariak, hileta-bazkaria eta abar.
Liburu honetan azaltzen diren heriotz ohikuneak, hildakoaren etxean eta auzo inguruan elkarren jarraian gertatu ohi diren ekintza guztiak dira; ez bakarrik Iiturgiari liturgiari dagozkionak.
=== Lehenaren ekarria ===
Egindako galdeketan orokorrean ikusi dugunez, Euskal Herriko biztanleentzat heriotza bizimodu baten amaiera eta beste baten hasiera mugatzen duen gertaera da. Beraz, heriotza igarobidetzat hartzen da, batetik besterako aldaeratzat. Horregatik bada, prekauzio bereziz inguraturik dago, zehaztasunez aztertu behar diren ekintza eta ohikuneetan mamitzen direnak.
[[File:7.1_Le_Viatique_XV_Musee_Bonnat_Bayonne.png|framecenter|340px600px|''Le Viatique'', Ss. XV. Fuente: Musée Bonnat. Bayonne.]]
Gaisotasunak eraginda datorren heriotz aurreko egoerari agonia edo hiltamua deritzo. Prozesu hau berezkotzat hartzen da gehienetan. Halere, inoiz, heriotza dakarten gaisotasunen arrazoitzat hartu izan dira madarikazioak edo etsaitasun ekintza majikoak ere, Herio edo Balbea deritzon jenioa bitartelarrean jartzen dutenak.
Beste batzutanbatzuetan, eta maizago, jazoera arruntak hartzen dira heriolzaren hurbiltasunaren ezaugarritzat. Sineskera hauen arabera, heriotza inguruan dela sumatu ohi dute etxeko txakurraren alarauak, edo gautxoriek, edota garrantzia handiago gabeko beste hainbat gertaerak, ezusteak, zaratak eta abar, esaterako. Gure inkestetan jaso diren heriotz iragarpenok, beste kultura eremu batzuetan azaltzen direnen antz antzekoak dira.
Hiltamuan dagoen gaisoa ardura handiz zain­du zaindu behar da. Orain dela hogetabost urtera arte gaisoa etxean bertan zaindu ohi zen, eta ospita­leetan ospitaleetan gutxi batzuk bakarrik hiltzen ziren. Etxe­koak Etxekoak eta auzorik hurbilenak ziren gaisoa zain­tzeko zaintzeko ardura hartzen zutenak, eta gaisoak senideen eta adiskiderik minenen bisitia izaten zuen, usu bezala finkatua zegoen gertakaria se­nideen senideen artean. Senideen eta auzokoen arteko haserreak konpontzeko lagungarri ere izaten zi­ren ziren batzuetan bisita hauek.
Gaixoari eskainitako laguntza ez da eritasuna aringarri egiteko bakarrik. Heriotza ondorengo beste bizitza bat dagoelako kristau-sinesmenak apaiza gaisoarekin egotea eskatzen du, gaisoak aukera izan dezan Jainkoarekin bakeak egiteko, eta betiko bizitzara eramango duten Gure Jauna eta Oleazioa hartu, ditzan.
Galdeketetako erantzunetan argi agertu de­nezdenez, orain dela urte batzuk arte Elizakoak age­rian agerian eramaten ziren elizatik gaisoaren etxerai­noetxeraino. Nafarroa eta Arabako hego lurraldeetan, eta hirietan, ikusgarriak izaten ziren prozesiook, hain zen handia euretan parte hartzen zuen jen­detzajendetza. Ifarralderago dauden auzune saka banatuetan, ostera, etxe guztietatik joan ohi zen norbait gaisoaren etxera, eskuan kandela bat hartuta, Eli­zakoak Elizakoak zekartzan apaizari harrera egitera. Jendea­ren Jendearen parte hartze honek, bai kasu batean bai beste­anbestean, heriotza ez zela bakoitzaren edo norbere kontua adierazten zuen; gizarteko jazoera baizik.
Gaixoa hil ondoren, difuntuaren senitarte­koak senitartekoak dolualdian sartzen dira. Aldi berri honen ezaugarririk adierazgarriena eguneroko zeregi­ zeregi nak alde batera uztea izango da. Lehenengo do­lualdia dolualdia hildakoari lurra eman ondoko hileta­bazkariaz hiletabazkariaz amaituko da. Bitartean, auzorik hurbi­lenak hurbilenak edo hildakoaren etxetik gertu bizi diren senideak izango dira etxeko lanen ardura hartu­ko hartuko dutenak.
Heriotza dela-eta nabari azalduko dira auzo­koen auzokoen arteko lokarriak eta baita lokarriok eska­tzen eskatzen dituzten eginbehar jakinak. Egoera haue­tan hauetan auzokoen arteko harremanek izan duten ga­rrantzia garrantzia aipagarria da, elkarren arteko ikusi-ezi­nak ezinak ere erabat gainditzen direla. Halere, inkestetan agerian ikusi dugunez, aspaldi baten gehienbat auzokoak arduratzen baziren ere, ge­ro gero eta gehiago senideak beregandu dituzte hil­dakoaren hildakoaren etxeko zeregin horiek.
Heriotzaren deia berehala egiten zaie auzoko guztiei elizako hil-kanpaiak joaz. Kanpaiok hil­dakoaren hildakoaren alde otoitz egitera gomit egiten dute. Kanpaiotsak ez dira berdinak izango, hildakoa gizonezkoa, emakumezkoa edo umea izan. Hiri­bildu Hiribildu batzuetan norbaiten heriotza iragarteko ardura heriotz deitzaileak («avisadoras») har­tzen hartzen zuen, edota gazte mutilek (Araban) eta «auroroek» (Nafarroan).
Hildakoaren senide direnei heriotzaren berri emateko ardura etxekoek hartuko dute. Adie­razte Adierazte hau modu zuzenez egin behar da eta hiru­garren hirugarren gradurainoko senideei jakinarazi behar zaie.
Aspaldi, lur ematearen eguna eta ordua jakin­da jakinda gero, auzokoak eurak joaten ziren senideei hil-mezua ematera, euren artean erabakitzen zutela nork nora joan behar zuen.
Etxeko nagusia edo etxekoanderea hiltzean, hildakoak zaindutako etxeko abereei ere aditze­ra aditzera ematen zitzaien heriotza; erleei ere bai, era berezian gainera, argizari gehiago egin zezaten eskatuz, elizako sepulturan argia pizteko.
Hildakoa jantzi baino lehen garbitu egin be­har behar da, eta garbiketa honek gogora dakarkigu bainu ritual bat: horretarako erabiliko den ure­tan uretan Erramu egunean bedeinkatutako ereinotza­ren ereinotzaren hostoak irakingo dira aurretik, edo Doniane eguneko belarrak, udako solstizioan batzen zire­nakzirenak. Hileta-zerbitzuak gaurko eran antolatu baino lehen, auzoko emakumeak ziren ardura hau har­tzen hartzen zutenak, edo auzoan horretan lan egiten zu­tenakzutenak, hil-bestitzailea edo emagina, esaterako.
Hildakoa jantzirik onenekin jazten da, «etxe­tik «etxetik irtetekoekin», «bidaiaren bat egiteko moduan», edo abitu eta adierazgarri erlijiosoekin, Jainkoaren errukia errazago lortzeko.
[[File:7.3_Horma-irudia_Alaitza-ko_elizako_absidean_XI-XIII_mendea.png|framecenter|320px600px|Horma-irudia, Alaitza-ko (A) elizako absidean, XI.-XIII mendea. mendeak.]]
Aintzineko legean, hildakoak ez zuen baka­rrik bakarrik inoiz egon behar. Horregatik, gau eta egun zaintzen zuten etxeko eta auzokoek gaubelan, etxean eginiko hileta bat bailitz bezala. Hilda­koaren Hildakoaren etxeko ateak irekita egongo dira, eta hil­dakoari hildakoari otoitz egiten datozenak isilik; horretara, hildakoa datzan gela, otoitz leku bihurtuko da. Han aldare txiki bat atonduko da, gurutze eta guzti, eta kandela iziotuak inguruan, larunbat santuz bedeinkatutako ura eta ereinotz-orriak dituela; azken hauek otoizlariek hildakoaren gainean astin ditzaten. Iluntzean senideak eta auzokoak bertan bilduko dira errosario luzea errezatzeko, salbamenerako kristau-misterioak gogora ekarriz.
Gauean, txandaka zainduko dute hildakoa auzokoek, beraren ondoan iziotuta dagoen lan­piona lanpiona amatatu ez dadin kontu handia hartuz.
Herriko ohiturak aurretiaz erabakita zeukan auzokoen artean zeintzuek eramango zuten hi­lotza hilotza sorbalda gainean elizaraino. Ez etxekoek ez senideek ez zuten aintzina andari-zeregin hau hartzen, doluagatik euren leku berezia bete behar zutelako hiletadarraigoan.
Hilketariek, zerraldoa zeramatenek, bide ja­kin jakin eta aldaezina egin behar zuten. Bideok lotzen zuten etxea eta eliza era benetakoz eta sin­bolikozsinbolikoz. Ibilbide luze eta, inoiz, zail hauek base­rribaserri-herrietan andabideak, guruzbideak, hil bide­ak bideak edo eleizbideak deitzen dira.
Hileta-jarraigoak prozesioan egingo du bide hori. Aurreren elizako gurutzea joango da, hil­dakoa hildakoa elizaraino gidatuko duena. Aldez aurre­tikaurretik, apaiza hildakoaren etxera etorriko da, gor­puaren gorpuaren kargua hartzeko eta berau elizara eramateko. Horregatik, zerraldoaren aurrean joango da errituzko otoitzak eginez. Ibilbidean zehar hil-kanpaiak joaraziko dira, gorpua eliza­raino elizaraino heldu arte.
Hileta-jarraigoan toki agirian eramaten ziren aintzina sepulturarako opariak; serorak edo au­zoko auzoko emakume nagusiak aurrogia eramaten zuen; ezkoandereak argia zeraman, honek ere emakumezkoen artean bere leku jakina zuela. Herri askotan gizonezkoen ilada bi joaten ziren zerraldoaren alde bietan, eskuan argizagi biz­tuak biztuak zituztela.
Hileta-jarraigoa, senideek eta auzoak hilda­koarekin hildakoarekin zituzten loturen arabera osatua ze­goenzegoen. Odoleko edo erantsiak ziren senideek on­drako ondrako taldea osatzen zuten eta, senidetasunaren graduaren arabera hartzen zuten, bai emaku­mezko emakumezko bai gizonezko, zegokien tokia. Zenbat eta senidetasuna hurkoagoa izan, dolu edo lutua hainbat eta ageriagoa zen soineko eta jan­tzietanjantzietan, horrek hildakoarekin bakoitzak zuen lo­tura lotura erakusten zuelarik.
Hileta-jarraigoan ez ziren aintzina hain uga­riak ugariak senide ez ziren laguntzaileek. Hauek karita­tezko karitatezko taldea osatzen zuten, kristau-elkartasuna­ren elkartasunaren arrazoiz zeudela aditzera emateko. Noiz edo behin hileta-jarraigoan ikur-oihalak ere erarna­ten eramaten zituzten, hildakoa zein eliz elkartetakoa zen adierazteko.
Kristau lege zaharrak, hildakoaren aldeko meza hilotza eliz erdian dela ematea agintzen zuen. Hileta-elizkizunean, luto-bankuak, elizako lekurik agerienak, doluan zeuden gizonezkoen­tzat gizonezkoentzat ziren. Familiako emakumezkoak hilobi sin­bolikoaren sinbolikoaren aurrean, jarlekuan, esertzen ziren, etxe bakoitzak elizan berea izaten baitzuen.
Lehengo mendean estaduaren herri-agin­duek aginduek debekatu egin zuten hildakoak eliz bami­ra bamira sartzea, hilotza aurrean dela hileta-elizkizuna egiteko.
Lehenagoko usadioen eta berrien arteko tira­tira-bira horrek ekarri zuen zerraldoa elizpean uzte­ko uzteko ohitura, elizako ateak irekita zeudela. Inoiz, zerraldoaren ordez katafalkoa jartzen zen eliz barruan.
Elizako Erritualean zehaztutako elizkizunak berdinak ziren hildako guztientzat. Halere, hile­ta guztiean hileta guztietan ez zen beti apaiz kopuru bera ego­tenegoten, elizkizunetan ez zen beti argi kopuru bera piztuta egoten, kantuak ospe handi edo apala­gokoak apalagokoak ziren, eta ondra-mezak ere gehiago edo gutxiago izaten ziren.
Era honetako ezaugarriak bereizten zituzten kategoria edo maila desberdinetako hiletak, Va­tikanoko Vatikanoko II. Batzarreak eragindako liturgia-be­rrikuntzetara berrikuntzetara arte indarrean iraun zutenak.
Elizkizunak ez dira bakarrik hileta-egun ho­rretara horretara mugatzen. Etxekoek, senideek eta auzo­rik auzorik hurbilenek, dolualdiak irauten zuen arteko elizkizun guztietan parte hartu behar zuten. Hauen artean aipa daitezke ondretako meza, hileta ondoko bederatziurrena, eta Nafarroan arimen aldeko hileroko eguna. Dolualdia urteu­rreneko urteurreneko mezarekin amaitzen zen, hil eta urtebe­tegarrenean urtebetegarrenean hiletaren antzeko elizkizuna izaten zela.
XX. mende hasierako urteetara arte, Hego Euskal Herrian ohitura zen hildakoei eliz ba­rruan barruan lurra ematea. Etxe edo familia bakoitzak elizaren zoruan zeukan lurperatze-leku bat, hi­lobi hilobi bat. Gerora kanposantu edo hilerriak elize­tatik elizetatik aparte egin zirenean, etxeek aurrerantzean ere gorde zituzten euren hil-lekuok elizetan eta aintzineko hileta-ohikuneak gauzatzen zituzten euretan.
Hilobi sinboliko hau, defuntuentzako aldare bat bezala zen, bere argizaiola, zamau eta oiha­lekin oihalekin apaindua, etxeko defuntuen alde otoitz egin eta opariak eskaintzeko lekua.
Sepulturako argiak iziotu eta defuntuei eskain­tzak eskaintzak egiteko ardura etxeko andereari zegokion. Eginbehar hau ezkontzako kapitulazioetan ere jasotzen zen aintzina, eta etxeko hilobiaren ardu­radun arduradun nagusi izateko kargua, sepultura hartze ekitaldiaren bidez egiten zen, aldez aurretik izendaturiko igande bateko meza nagusian.
Etxeko hilobiak garrantzia berezia hartzen zuen hileta-mezan eta dolualdiko elizkizun tietanguztietan. Hildakoaren etxekoek argiak, ogia eta diruak uzten zituzten bertan defuntuaren ari­maren arimaren alde. Herriko beste etxe batzuetatik eka­rritako ekarritako opariak ere han jartzen ziren, etxeen ar­teko arteko harremanaren adierazgarri.
Sepulturako argiei esangura mistiko bereziak ematen zizkioten, beti heriotza ondoan hilda­koaren hildakoaren arimak bizirik irauten zuelakoari atxi­kiakatxikiak. Behinolako ogi edo labore oparien ordez, denbora igaro ahala, diruak uzten hasi zen jen­deajendea. Apaizari ematen zizkioten, sepulturan hil­dakoaren hildakoaren aldeko otoitzak (errespontsuak) se­pulturan sepulturan egin zitzan, hildakoak horretara betiko salbamena erdiesteko.
Mende honen erdialdera arte, sepultura edo hilobi sinboliko hauek izan ziren Euskal Herri­ko Herriko alderdi askotan etxeko hildakoen alde otoitz egiteko errezu-leku bereziak.
Beharbada horregatik, hiletetan, kanposan­tuan kanposantuan egiten zen lurperatzeak garrantzia gutxia­go gutxiago zuen aintzina. Zerraldoari hilerrira lagun­tzen laguntzen zion jarraigoa, senide eta auzoko gutxi batzuek osatzen zuten. Eta, hildakoari han lur ematen zitzaion bitartean, doluko emakumeak edo mindunak eliz barruan irauten zuten hilobi sinbolikoaren aurrean.
[[File:7.2_Enterrement_Livres_d_heures_XV_Lyon.png|framecenter|340px600px| ''Enterrement'', Livres d'heures, Ss. XV. Lyon. Fuente: Aries, Philippe. ''Images de l'homme devant la mort''. Paris, Ed. du Seuil, 1983.]]
Hileta-elizkizunaren ondoren, jarraigoa, do­lukoak dolukoak behintzat, elizaraino egindako bidean gordetako ordena berean, etxeratzen ziren. Etxeko atarian zenbait erritu egiten ziren, esate baterako, karitatezko jan-edana (Araba) edo de­funtuaren defuntuaren aldeko otoitza su baten aurrean (Ba­xenafarroaBaxenafarroa).
Etxean, bertako bat galdu izanagatik mina agertuz, etxekoek eta senideek bazkari bat egi­ten egiten zuten elkartasunean, defuntuaren eta <‹au­rretik ‹‹aurretik etxetik joandako» guztien alde otoitz egi­nezeginez. Apaizak edo lehen auzokoak zuzentzen zuen otoitza. Bazkari horretan defuntuaren alde limosna eman zuten guztiak, hau da, mezakoak izaten ziren mahaikide.
Herri bakoitzeko ohiturak aginduko duen epe baten, etxekoek mugatuta izango dituzte euren gizarte-harremanak. Hildakoaren aldeko elizkizun guztietan egon beharko dute bitarte horretan eta, hildakoarekin nolako ahaideta­sunahaidetasun-lotura izan, halako dolu edo lutu ezauga­rriak ezaugarriak ageri beharko dituzte euren soineko jazke­ranjazkeran.
[[File:7.4_Un_enterrement_a_Ornans_fragment_Peinture_de_Gustave_Courbet_1849_Musee_d_Orsay_Paris.png|framecenter|600px|''Un enterrement à Ornans'' (fragment). Peinture de Gustave Courbet, 1849. Musèe d 'Orsay. Paris. Fuente: Bornay, Erika: ''El siglo XIX''. Tomo VIII de ''Historia Universal del Arte''. Barcelona, Edit. Planeta, 1986.]]
=== Oraintsuko aldaketak ===
Hona artekoan azaldu dugun atalean, inkesta egin izan den herrietan oraintsura arte indarre­an indarrean egon diren heriotz ohikuneen berri jaso du­gu dugu gaingiroz.
Gure berriemaileek bizi izan duten eta gogo­ratzen gogoratzen duten erritu-sistema honek aldaketa sa­konak sakonak izan ditu denbora laburrean.
Inkesta guztietan nabarmentzen da aldaketa­prozesu aldaketa-prozesu horren unerik gailurrenetako bat hiru­rogeiko hirurogeiko hamarkadaren amaiera izan zela, Vati­kanoko Vatikanoko II. Batzarreak hileten eremura ekarri zuen berrikuntzaren ondorioz.
Berrikuntzok direla-eta, hileta-elizkizunak gor­pua gorpua eliz barruan dela egiten hasi ziren berriro, eta zerraldoaren ordez eliz erdian jartzen ziren katafalkoak baztertu egin ziren. HiIetaHileta-ohiture­tan ohituretan eragin handiagoa izan zuen oraindik hileta­mezak hileta-mezak arratsaldez egiteak. Arin zabaldu zen ohi­tura ohitura berri hori, lan munduan gertatu ziren ordutegi-aldaketekin ere ondo egokitzen baitzen. Horrela, galdu egin zen goizeko hileta-elizkizu­naren elizkizunaren ondoren hildakoaren senide guztiek ha­ren haren etxean egiten zuten otordu edo bazkariaren usua.
Hileta-elizkizun berria erabat laburtu zen, de­funtuen defuntuen ondra-kantua kentzean. Latinez egitea­ri egiteari ere erabat utzi zitzaion. Liturgia berrian libu­ru liburu santuetako irakurgaiak tokiko hizkuntzan egiten hasi ziren, eta kantuek ere pazkoetako kutsua hartu zuten. Horrela, hiletak heriotzaren kristau-misterioa modu gozoago eta errukiorra­goan errukiorragoan agertzen zuen.
Urte haietan beste aldaketa bat ere izan zen; elizako solairu guztia luzetara jarritako bankue­kin bankuekin bete zen. Hori dela-eta, sepulturak ere ken­du kendu egin ziren; eta etxeko hilobi hauetan defun­tuen defuntuen alde argiak eta limosnak oparitzeko ohitura ere galdu egin zen. Inkesta egin den zenbait herritan, ohitura hau aurretik ere desa­gertzen desagertzen hasia zegoela esaten dute. Hirietako eli­zetan elizetan esate baterako, etxe bakoitzari zegozkion sepultura hauek bakar baten bilduta zeuden mende hasieratik, guztientzako hilobiaren ba­lioa balioa zuena; eta hil berrien familiakoek hartzen zuten bere aldian hilobi sinboliko horren ardu­raardura.
Hego Euskal Herrian, hilobi sinbolikoa eliza­tik elizatik kanpora ateratzeak defuntuen aldeko otoitz­otoitz-toki berezia lekuz aldatzea ekarri zuen. Handik aurrera, kanposantuko hilobia zaintzeak garran­tzia garrantzia handiagoa hartu zuen eta haraxe eramaten zituzten argien eskaintzak. Gero, argien ordez loreak jartzeko ohitura zabaldu zen.
Iparraldean, ordea, kanposantua elizaren in­guruan inguruan izanik, benetako hilobia izan da, hurbil­tasunagatik hurbiltasunagatik eskaintzak eta opariak berean hartu izan dituena. Dena den, bizien eta hildakoen arteko lotura, lehengo denboretan elizaren es­parruan esparruan adierazten zena otoitz eta oparien bi­dezbidez, argaldu egin da aspaldion, hilerri berriak elizatik et eta hiriguneetatik urruntxoan eraiki dire­neandirenean.
Halere, hileta ohikuneen aldaketak, ez dira elizetako hileta-mezetan egin diren berrikun­tzengatik berrikuntzengatik bakarrik gertatu.
Aldaketa-prozesu honetan nabarmenen azal­tzen azaltzen den giza-gertaera hauxe da: gero eta jende gehiago hiltzen dela ospitaleetan edo zaharren­tzat zaharrentzat eratutako egoitzetan. Hori dela-eta, maiz gertatzen da gaur «etxetik kanpo» hiltzea.
Egoera berri honetan, aintzina etxearen ingu­ruan inguruan izaten ziren heriotz ohikuneak erabat de­sagertu desagertu dira: elizakoetara joatea, heriotzaren be­rri berri ematea, hildakoa janztea, hil-ohea atontzea, auzokoek gaubelan parte hartzea.
Orain hileta-jarraigoa ez da hildakoaren etxe­tik etxetik prozesioan irteten hilotza elizara eramateko. Aintzina ohikunerik nabarmenena zen hori era­bat erabat sinpletu da, orain hilotzari hileta-elizkizun aurretxoan elizpean egiten zaion harrera beste­rik besterik ez baitzaio egiten.
Herri txiki batzuetan izan ezik, hileta-jarrai­goak jarraigoak oinez egiten zuen ibilaldia, «enterrua» deitzen zena, erabat desagertu da, eta aintzine­ko aintzineko hilbideak ere (andabideak), etxe bakoitza elizarekin lotzen zutenak, guztiz ahaztu dira.
Orain dela hogeta bost urtera arte heriotzare­na heriotzarena auzoko jazoera bat zen. Gertaera horrek era­bateko erabateko lehentasuna ematen zion hildakoaren etxeari. Auzoko guztiak hurbiltzen ziren hilda­koaren hildakoaren etxekoei laguntzera, eta hildakoa bertan zegoen bitartean, etxeak halako eleiz taiva har­tzen taiua hartzen zuen.
Hildakoaren etxe barruko horiek izan dira heriotz ohikuneetan gehienbat desagertu. dire­nakdirenak. Inkestetan ere argi isladatzen da, desager­tze desagertze honen eragile izan direla besteak beste, gaur egun auzoen arteko harremanak hain estu eta lotuak ez izatea, lana ere auzotik kanpo egiten baitute gehienek orain.
Egoera berri honetan, heriotzaren gertakizu­na gertakizuna senideen artera rnugatu da eta lehen auzo­koenak auzokoenak ziren eginkizunak orain etxeko eta seni­deek senideek hartzen dituzte bere gain. Gaisoa etxean dagoenean apaizak berak eramaten dizkio eliza­koak elizakoak isilean, auzokorik gabe. Hilda gero, hur­koen hurkoen direnak etorriko dira familiari doluminak ematera eta hauek gorpua barruan duen zerral­doaren zerraldoaren aurrean egongo dira une labur batez. Lehenago etxean bertan egiten zen errosarioa, hara biltzen zirela auzoko guztiak, orain elizan egiten da. Eta gaubela, etxeko heriotz ohikune gisa, erabat desagertu da.
Heriotz ohituretan eragin nabarmena izan duen beste arrazoietako bat heriotz zerbitzuak merkaturatzea izan da. Mende honen bigarren erdian, heriotz enpresa eta agentziek gero eta gehiago zabaldu dituzte euren zerbitzuak, herri­rik herririk txikienetaraino helduz, eta eurok izan dira pizkanaka, artean auzokoenak ziren zeregin eta funtzioen ardura hartu dutenak.
Hartueman gisa, auzokoek egin ohi zituzten zereginak ziren, esaterako, hildakoa garbitu eta janztea, gorpua edukiko zuten gela egokitzea, heriotza aldarrikatzea, senideak jakitun jartzea, dolualdian etxeko lanez arduratzea eta, batez ere, zerraldoa etxetik elizara eta kanposanturai­no kanposanturaino eramatea.
Usadio zaharrean, heriotzaren gertaerak au­zoen auzoen artean harreman estua sortzen zuen eta, gehiago edo gutxiago, guztiek ematen zieten la­guntza laguntza hildakoaren etxekoei. Baina gorago aita­tu aitatu ditugun eginbeharren bidez adierazten zen elkartasun horren ordez, gauregun merkatal zerbitzuak betetzen dute zeregin hori, heriotz zerbitzuek. Zeregin horien profesionalizaziorik handiena tanatorioena litzateke, bertan eduki­tzen edukitzen baitute orain hilotza elizkizunera arte.
Lehenagoko bizimoduan, hildakoaren etxea zen heriotz ohikune nagusien erdigunea; berta­tik bertatik irteten zen hileta-jarraigoa, gehienbat etxeko eta senideek osatzen zutena, eta bertara itzul­tzen itzultzen ziren guztiak elizkizunak amaitu eta kanpo­santuan kanposantuan gorpuari lurra eman ostean.
Baina etxean egin ohi zen gaubela baztertu denean, eta etxetik elizarainoko prozesioa ere galdu delarik, hileta-ohikuneak elizakoetara mugatu dira gehienbat.
Hileta-elizkizunetan aintzina baino lagun ge­hiago gehiago batzen da orain. Inkestetan jaso denez, jendeak bere burua behartua ikusten du auzo­koauzoko, lagun eta ezagunekiko atxikimendua erakus­teraerakustera, etxekoen eta senideen hileta-elizkizuneta­ra elizkizunetara joanez. Berriemaile batek esaten duenez «lehen hildakoagatik joaten ziren; orain, hilda­koaren hildakoaren etxekoengatik».
Hiletetara lagun gehiago joan ohi den arren, defuntuaren alde mezak ateratzeko ohiturak ere atzeraka handia egin du.
Familiakoei ematen zitzaien dirua, edo elizan ematen zena, herri bateko etxeen eta familien arteko harremanen adierazgarri zen. Inkesta batzuek diotenez, usadio honen galera, herrian oso erroturik zegoena, elizgizonek beronen ar­durarik ardurarik ez hartzetik etorri da. Dena den, kasu honetan eta heriotzaren inguruko ohikune ba­tzuen batzuen galeran, eragin handia izan du herrita­rren herritarren pentsaeraren aldaketak, bai eta erlijioaren zaletasunak izan duen gainbeherak.
Oraintsura arte, dolualdian izaten zen egin­behar eginbehar nagusia hau zen: hildakoaren etxeko eta senitartekoak elizkizunetara joan beharra, de­funtuaren defuntuaren animaren alde otoitz eta opariak egi­teraegitera.
Dolualdi honetan egiten ziren hileta-elizkizu­nak —bederatziurrenaelizkizunak –bederatziurrena, hileroko arimen meza eta igandetako sepulturako argi iziotzea— ho­netara iziotzea– honetara gutxitu dira: hiletaren hurrengo igande­an igandean egiten den olata-mezara eta urteurreneko eleizkizunera.
Etxekoek eta senideek heriotzaren ondoren jantzietan eraman ohi zituzten lutu-ezaugarriak ere guztiz gutxitu dira; orain ez dira horren age­riak ageriak eta denbora laburra irauten dute. Aldi be­reanberean, oraindik gehiago baztertu dira gizarte­gizarte-harremanetarako eta jolas-kiroletarako lege za­harrak zaharrak ezartzen zituen debekuak.
<div style="margin-left:0cm;"></div>
Inkestak egiten ibili garen aldi berean ohitu­ra ohitura berri bat agertu da: gorpu edo hilotzak errauts bihurtzearena. Larogeita hamargarrene­ko hamargarreneko urteetan asko zabaldu da ohitura hau, batez ere hiri handietan. Baina joera honek ez du baz­tertu baztertu gorpua lurperatzeko ohitura zaharra, zer­gatik zergatik hilotzaren errautsak familiek kanposatue­tan kanposantuetan dituzten hilobi edo panteoietan gordetzen diren.[[File:7.5_Acuerdate_de_la muerte_Reloj_solar_de_Ortzaize.png|framecenter|600px|''Acuérdate de la muerte''. Reloj solar de Ortzaize (BN). Fuente: «L'Art au Pays Basque» in ''Visages du Pays Basque''. Paris, 1946.]]{{DISPLAYTITLE: Heriotz ohikuneak eta euren ibilbidea}} {{#bookTitle:Ritos funerarios en Vasconia Heriotz Ohikuneak Euskal Herrian | Ritos_funerarios_en_vasconia/eu}}
9794
ediciones