Cambios

sin resumen de edición
 
<languages></languages>
Euskalerriko Atlas Etnografikoa lehenengoz eratu zenean, Obra honek bizitzako hiru atal garrantzitsu hartzen ditu: jaiotza eta berori egiteko Etniker taldeak sortzeanhaurtzaroa, On Joxemiel Barandiaranen asmoa zen "euskal herritarren etnografia kulturen arteko azterketa konparatibo baten barruan sartzeko aproposa izango litzatekeen abiapuntu ziurra eta ikuspegi orokorra" bilduko zituen obra eratzea. Orduko asmo hura gero gaztaroa eta gorpuztuago ikusi dugu obra bikain horretako laugarren agerpen honekin. ''Ritos del Nacimiento al Matrimonio ''izeneko ale honen aurrekoak izan ziren ''La Alimentacin Do&stica, Los Juegos Infantiles ''eta ''Ritos Funerarios ''liburuak. Oraingo honek, bizitzako errituei eskainia, berorren aurre-aurrekoarekin batera, Euskalerriko bizieretako aidaera-ohikunei buruzko ikuspegi osoa biltzen duen unitatea osatzen duezkongabe egoeratik ezkondu egoerarako iragatea.
Oraintsura arte ''kultur ondarea ''aipatzean arlo fisikoko errealitatera mugatzeko ohitura izan duguHasierako atalean, jaiotzari eskainitakoan, haurren jatorriari zein erditzeari berari buruzko haurren sineskeriak deskribatzen dira. Honako egoera hauek kontatzen dira: ondare horretakoak dira aurkikuntza arkeologikoakedoskitzaroa, jaioberriak jasotzen duen arreta eta jaiotzarekin lotutako sineskeriak. Bataioaren errituala lantzen da, monumentu artistikoakaita-ama pontekoen zeregina, margolanak bataioa dela-eta egiten diren oturuntzak eta lekukotasun bibliografikoakamaren eginbeharrak erdiberriaroan. Ondoren, ondare dokumentalak edo museoetan gordetako altxorraklehen haurtzaroa lantzen da, haurra helduen munduan sartzen den aroa. Gizon eta emakumeen gogoetan baino gordeta ez dagoen ondare ukigaitz Nerabezaroan lehen jaunartzea egin eta ikusgaitzagoa ez dugu modu berean begiratu sendotza jasotzen da; horiek haurtzaroa utzi eta kontuan hartu kultur ikuspegiari dagokionezgaztarora iragaten deneko unea mugatzen dute.
Eta akats hori Eusko Legebiltzarrak 1990. urtean onartutako Kultur Ondarearen legean zuzendu zuen. Bertako 53Bigarren atala gaztaroari eta ''mocería'' deritzenei eskainita dago; horiek oso sustraituta egon dira Araban eta Nafarroan. atalak honako hau dio: "Gauzazkoez besteko etnografi ondasunakDantzak, hona nolaerromeriak eta herrietako jaiak deskribatzen dira, ekandu, ohitura, sorkuntza edo jokaerak, hauek aurkitu daitezkeeneko gauzazko aztarnak baino garrantzitsuago direnak, lege honen arabera gaitasunaren jabe den Administrazioak zainduko ditu, horretarako, horien ikerketa gazteek elkar ezagutzeko eta gorteiatzen hasteko gune moduan. Atal bana eskaintzen zaie mutilen derrigorrezko soldaduskari eta bilketa zehatza horiek etorkizuneko belaunaldienganaino ailegatzea bermatuko duten gauzazko euskarrietan egitea suztatuz"posizio sozial jakin bateko emakume gazteen jendaurreko aurkezpenari.
Argitalpen honetanEzkongai harremana eta ezkontza aurreko harremanak aztertzen dira; antzina, Atlas honen orain arteko beste aleetan bezala, tokian tokiko ikerlan etno­grafikoa Euskal Herria osatzen dugun lurralde ezkontza zekarten horiek. Bai eta landa eremuetan jabetza zeukaten familiek ezkontza zela-eta elkarteetan sortutako Etniker taldeek egin dutesinatzen zituzten kapitulazioak ere. IdazlanaBada, testuen lanketa eta argitalpena Labayru Ikastegiko Etnografia Sailaren ardura izan dira. Bertan dago Euskal Herriko Atlas Etnografikoaren Idazkaritza Teknikoa. Hori guztia On Joxemiel Barandiaran maisuak zirriborratutako plangintzaren arabera egin dutehalaber, haren gomutak bizirik dirau guztiongan etaezkongai zen emakumeari ematen zitzaion doteari buruzko atal espezifiko bat ere.
Neurri Beste atal batek ezkontza du ardatz. Haren prestaketak deskribatzen dira, deiune-aldiak eta ezkondu aurreko agurrak. Ekintzari lotutako guztiari erreparatzen zaio: ezkon-segizioa, zeremonia erlijiosoa eta zabalera honetako lanek erakusten dute zein garrantzitsua den instituzioen arteko lankidetzaezkontza zibila, ezkontzako banketea, Eusko Jaurlaritzaren ezkondu ondorengo eskaintzak eta ezteiondoa. Atal hau arreoak eta Nafarroako Gobernuaren artekoaharen garraioak, antzina gurdian egina, kasu honetaneta ezkonberrien etxerako sarrerak osatzen dute. Beste alde batetikGai gehigarriak dira ezkongabetasuna, zelibatu erlijiosoa, begibistakoa da erakunde pribatuen alargunen eta zaharren ezkontzak eta administrazio publikoaren arteko lankidetzak dakarren kultur aberastasunaelkartze libreak.
Aurreko alea aurkezteko zoriona eta ohorea ere izan nituen eta jakin dakit proiektuaren barruan dagoeneko lanean dihardutela hurrengo liburua prestatzen, Euskal Herriko abelaz­kuntza eta artzaintzari buruzkoa. Hurrengo ale horretan, Etniker taldeak beste iker-eremu bate­an murgilduko dira, bizimodu tradizionalenean. Eskerrak adierazi behar dizkiet Etniker Taldeei eta Labayru Ikastegiari, eta ziur nago, obra hau ere, orain artekoak izan diren bezala, irakurgai eta kontsulta-liburu aproposa izango dena bai adituentzat bai herritar guztientzat.<p style="text-div align: right;"><span style="font-size:smaller;center">'''M. Carmen Garmendia Lasa'''<br/nowiki> Eusko Jaurlaritzako Kultura Sailburua* * *</spannowiki></pdiv> {{DISPLAYTITLE: Aurkezpena}}&emspnbsp;
Contenidos de la Presentación66 herritan egindako landa lana (Araba:13; Bizkaia: 16; Gipuzkoa: 12; Nafarroa: 14; Euskal Herri kontinentala: 11). 1992an egindako ikerketa kanpaina. Liburukiaren argitalpena: 1998.
<div class="subindice">
=== [[Introduccion_Ritos_del_nacimiento_al_matrimonio_en_vasconia/eu|IntroducciónSarrera]] ===
<div style=== [[El_medio_natural_y_humano_Ritos_del_nacimiento_al_matrimonio_en_vasconia|El medio natural y humano]] ==="margin-left:0cm;"></div>
=== [[Preambulo_Ritos_del_nacimiento_al_matrimonio_en_vasconia/eu|PreámbuloEuskal Herriko ohikuneak jaiotzatik ezkontzara eta euron ibilbidea]] ===
</div>
{{DISPLAYTITLE: Aurkezpena}} {{#bookTitle:Ritos del nacimiento al matrimonio en Vasconia Euskal Herriko Ohikuneak Jaiotzatik Ezkontzara | Ritos_del_nacimiento_al_matrimonio_en_vasconia/eu}}
127 728
ediciones