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En Viana (N) durante siglos se ha acudido al antiguo Santuario de San Juan del Ramo, hasta que quedó en ruinas. También se hacen votos y promesas a la Virgen de Cuevas cuya ermita dista dos kilómetros; allí bajan andando desde la ciudad y hacen ofrendas de velas, flores o limosnas de dinero. En el pasado, tras el camarín de la imagen colocaban exvotos tales que trenzas de pelo, muletas, etc.
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Un cuadro similar ofrecen las localidades encuestadas de Álava. Hasta hace unas décadas se recurría a un santuario próximo en cumplimiento de las promesas hechas para obtener la salud; hoy en día las peregrinaciones se dirigen preferentemente a los grandes santuarios.
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Desde Moreda antaño acudía todo el pueblo en peregrinación a la Virgen de Cuevas junto a Viana (N) portando los pendones parroquiales, la imagen de Santa María de Moreda y las reliquias de las patronas de la Villa Santas Nunilo y Alodia. Por razón de estas mismas santas se acudía al Monasterio de Leire (N) donde se les rinde un culto particular. Con todo, era el Santuario de la Virgen de Codés, situado en el vecino municipio navarro de Torralba del Río (N), a donde se peregrinaba más frecuentemente en cumplimiento de promesas hechas en casos de enfermedad. Hay también quien ha peregrinado hasta el Santuario de Estibaliz (A).
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En Bernedo (A) lo mismo que en Navarrete (A) se iba a la ermita próxima de Ntra. Sra. de Okon para implorar ayuda en las enfermedades. Hasta los años setenta su sacristía estaba llena de exvotos por las gracias concedidas; de las paredes colgaban trenzas de pelo, muletas, escayolas y otros objetos. Hoy solamente queda un cuadro al óleo que testimonia el agradecimiento a la Virgen por la curación de un enfermo.
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[[File:5.159 Beso de reliquia en el Santuario de Ntra. Sra. de Okon. Bernedo (A) 1988.jpg|center|650px|Beso de reliquia en el Santuario de Ntra. Sra. de Okon. Bernedo (A), 1988. Fuente: José Antonio González Salazar, Grupos Etniker Euskalerria.]]
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En Agurain (A) los votos más comunes para lograr la curación de una enfermedad consistían en ir en peregrinación, en grupo o individualmente, a los santuarios de Santa Teodosia, situado entre el valle de Arana e Iturrieta, a Ntra. Sra. de Estibaliz y a San Víctor de Gauna. Asimismo se iba a santuarios más alejados como los de Ntra. Sra. de Aranzazu y San Antonio de Urkiola. En la propia localidad se acudía a la capilla de Ntra. Sra. del Carmen y más antiguamente a la ermita de Santo Domingo de la Calzada situada en la localidad próxima de Munain. Recientemente se peregrina a Lourdes con el mismo fin. También de Berganzo (A) han peregrinado a Lourdes y mas frecuentemente al cercano santuario de la Virgen del Campo.
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En Valdegovia (A) se hace promesa de acudir a un santuario a cambio de la curación; desde antiguo estos santuarios fueron el de la Virgen de Valpuesta (Burgos) y el de Ntra. Sra. de Angosto remodelado por los PP. Pasionistas a primeros del siglo XX. También se acude al santuario de San Felicísimo en Deusto (B) regentado por los mismos religiosos de la Congregación de la Pasión que están al cuidado del santuario de Angosto.
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De Apodaca (A) acudían en peregrinación, en ocasiones andando y otras veces en caballería, a los santuarios de Ntra. Sra. de Angosto, San Antonio de Urkiola y Ntra. Sra. de Aranzazu; en los últimos años van también a Lourdes.
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En el Valle de Carranza (B) el voto se hacía “ofreciendo a la Virgen del Buen Suceso, para que le remediara la enfermedad”. Su santuario está dentro de los límites del valle; había quienes subían hasta allí descalzos desde los barrios donde residían; otros acudían de rodillas desde el inicio del camino de acceso o rodeaban de este modo el santuario. También recorrían el interior del templo llevando una vela encendida. Fuera del valle se ha acudido al Santuario de la Bien Aparecida en la comarca vecina de Transmiera (Cantabria); a San Pedro de Zariquete en Zalla (B) y a los santuarios de San Felicísimo en Deusto y de Ntra. Sra. de Begoña, patrona de Bizkaia. Algunos han peregrinado hasta los santuarios de Lourdes y Fátima.
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En Orozko (B) el santuario más venerado es el de San Antonio de Urkiola, a quien se le pedía su intercesión en cualquier necesidad. Antaño se hacía la peregrinación andando por caminos de monte durante seis o siete horas; para ello se salía de víspera y se pernoctaba en el camino.
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De Zeanuri (B) se acudía a pie a este mismo santuario en rogativa parroquial anualmente. Muchos acudían a lo largo del año solos o acompañados en cumplimiento de una promesa. El santuario conservó hasta 1970 una Capilla de Exvotos repleta de testimonios de enfermos que habían obtenido la salud por intercesión del santo.
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En Nabarniz (B) en casos de grave enfermedad se hacía a San Antonio la promesa de acudir a su santuario de Urkiola si se obtenía la curación; una informante relata el cumplimiento de la promesa entregando como exvoto el corsé que llevó durante la enfermedad.
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Una práctica piadosa que se llevaba a cabo en Urkiola así como en el santuario de San Miguel de Aralar fue el novenario. En cumplimiento de una promesa o para obtener del santo una gracia había quienes se hospedaban durante nueve días en alguna de las hospederías o posadas anejas al santuario. Durante este novenario acudían a los actos religiosos que tenían lugar en el templo y rezaban cada día las oraciones correspondientes a la novena al santo. El gran santuario de los Santos Antonios de Urkiola ejerce su influencia espiritual en un área dilatada que se extiende por gran parte de Bizkaia (Abadiano, Amorebieta-Etxano, Bedarona, Bermeo, Busturia, Durango, Gorozika, Nabarniz, Orozko, Zeanuri); de Álava (Agurain, Apodaca, Bernedo, Ribera Alta); de Gipuzkoa (Elosua, Bidegoian, Telleriarte). Así se constata en las localidades enc uestadas.
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[[File:5.160 Procesion con los Santos Antonios de Urkiola (B) 1917.jpg|center|650px|Procesión con los Santos Antonios de Urkiola (B), 1917. Fuente: Legarza y Astegia, Joseba I. Urkiola. Bilbao: Santuario de Urkiola, 1986.]]
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Osasuna izan da beti bizitzako ondasunik preziatuena; gaitzak, aitzitik, haren gozamenari kalte egiten dio edo biziraupena mehatxatzen du. Sinesmen erlijioso kristauek diote eta irakasten dute Jainkoa dela bizitzaren jatorria, eta, ondorioz, haren nahiaren mendekoa dela osasunaren zainketa eta gaitzen sendaketa. Sineste horretan oinarritzen dira gaixoek gaitzari aurre egiteko eta osasuna berreskuratzeko egiten dituzten praktika erlijiosoak, otoitzak, promesak eta erromesaldiak.
  
En Durango (B) antaño la mayoría de los que subían al Santuario de Urkiola por cumplir una promesa lo hacía andando y muchos de ellos descalzos. También se recurre en demanda de salud a Ntra. Sra. del Carmen de Larrea en Amorebieta, a Andra Mari de Begoña y a San Felicísimo de Deusto. Así mismo hay quienes peregrinan al santuario de Aranzazu en Gipuzkoa y a los afamados santuarios de Lourdes y Fátima. Más recientemente algunas personas han comenzado a acudir al lugar de Unbe (Laukiniz-B) donde, según creencia de algunos, se apareció la Virgen el año 1968.
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== Botoak eta promesak ==
  
En Muskiz (B) para todas las necesidades se recurría a la Virgen del Socorro, cuya ermita está en la vecina localidad de Pobeña (B). También acuden en peregrinación hasta el Santuario de Begoña en la festividad del 15 de agosto; algunos recorren andando este camino de veinte kilómetros.
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Gorputzeko gaitz jakin bat sendatzeko santu “espezialistarengana” jotzea, edo, osasuna eskuratzeko, santutegi batera, eskuarki Ama Birjina buru duen batera, erromesaldia egitea oso praktika errotuak izan dira katolizismo herrikoian.
  
En Bermeo (B) se acude al santuario costero de San Juan de Gaztelugatxe situado dentro de sus límites territoriales. También se acude a los pequeños santuarios próximos (Mañuas, Parezi, etc.) y a los grandes como Lourdes y Fátima. En Lemoiz (B) se encomendaban a San Juan de Gaztelugatxe con la promesa de subir descalzos las escaleras de acceso al santuario.
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Gaixotasun edo arrisku kasuan zeruaren bitartekaritza eskatzeko boto edo promesa egin izan da tradizionalki. Promesa horrek bi ekintza eskatzen ditu: bata, nekeza, laguntza eskatzen zaion Ama Birjina edo santua gurtzen den santutegira erromesaldian joatea, eta bestea eskaintza bat, ''oparia''<ref>''oparia'' hitza in José Miguel de BARANDIARAN. ''Diccionario Ilustrado de Mitología Vasca. Obras Completas. ''I. liburukia. Bilbo: La Gran Enciclopedia Vasca, 1972.</ref>, argiena edo limosnena, gaixoa santuaren babespean ezartzen duena. ''“Lo hemos ofrecido a la Virgen del Puy”'' (“Puyko Andre Mariari eskaini diogu”); esaldi horrekin formulatzen zen botoa Ameskoan (N). “''Opatuta daukat San Antoniori Urkiolara oiñez joatea''” esaten da Zeanurin (B), promesa egiten denean.
  
En Arrasate (G) ha estado muy arraigada la promesa de peregrinar a pie al Santuario de Aranzazu y, en casos, descalzos desde Oñati pidiendo la salud; se ofrecían limosnas para la celebración de misas ante la Virgen.
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Botoa gaixoak berak egiten du, edo, bestela, sarriagotan, haren oso gertuko ahaide edo senitarteko batek. Eskariaren indarra santutegirako erromesaldia egiteko moduan adierazten zen: oinez, oinutsik edo belauniko.
  
En Oñati (G) siguen practicando la costumbre de subir a Aranzazu para implorar la salud; lo hacen a lo largo de todo el año a pie o en automóvil, si bien crece el número de los peregrinos durante el novenario que antecede a su festividad, el 9 de septiembre.
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Eskaintzarik ohikoenak izan dira tradizionalki: botozko lanpararako olioa; irudi santuaren aurrean ezartzeko argizariak, kandelak eta loreak; atabaketan uzten ziren txanponak; eta santutegian mezak emateko enkarguak, meza-sarien bidez.
  
Anotan en Elosua (G) que la obligación de acudir a un santuario, generalmente Urkiola o Aranzazu, para cumplir una promesa por razón de enfermedad recae sobre la casa del enfermo y puede satisfacerla cualquiera de sus miembros.
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Sendatzea lortuz gero, botoa entzuna izan zela eta osasuna berreskuratu zela adierazten zuen lekukotasun bat entregatzen zen; objektu hori boto-oparia zen. Gero aipatuko diren santutegi eta ermita askok aurreko mendeko hirurogeita hamarreko hamarkadara arte kontserbatu dute kapera bat edo tenpluko gune bat boto-opariak erakusteko, hala nola makuluak, gailu ortopedikoak, protesiak, ontziak eta berreskuratutako osasunarengatik santuari esker ona adierazteko marmolezko idazkunak edo mezu markoztatuak.
  
En Telleriarte (G) para obtener la curación de una enfermedad grave se hacía la promesa a la Virgen de Aranzazu; se asiste a misa en su santuario y se ofrenda una limosna. También se han hecho promesas de acudir a los santuarios de Urkiola, de la Virgen de Liernia (Mutiloa) y al de Kizkitza (Itxaso) así como al Santo Cristo de Lezo.
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== Abitu erlijiosoa eramateko promesa ==
  
En Beasain (G) existe todavía la costumbre de recurrir a la Virgen y a los santos para pedir la curación; hay quienes cumplen estas promesas subiendo a pie desde Oñati hasta el Santuario de Aranzazu. Cuando la promesa incluye el ofrecimiento de una misa se suele enviar lo antes posible el estipendio para su celebración aprovechando que un familiar visite el santuario.
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Gaixo zen senitarteko baten, seme edo alaba baten edo senarraren sendaketaren grazia eskuratzeko, garai batean, batez ere hiriguneetan, aldi batez abitu bat janzteko promesa egiten zen. Promesa hori egiten zen espero zen haurra “onik etor zedin” ere, edo eskerrak emateko haren jaiotzagatik. Promesa amak edo amonak formulatzen baldin bazuen ere, batzuetan mesedearen onuradun zen alabak edo bilobak bete behar izaten zuen, adin-nagusitasunera iritsitakoan. Abitua urtebetez janzten zen eskuarki; gutxitan iristen zen promesa hori bizi artekoa izatera. Promesak iraun bitartean, abitua janzten zuten emakume ezkongabeek uko egiten zioten dantzaldira joateari.
  
En Bidegoian (G) los lugares más frecuentados por razón de promesa para obtener la curación son los santuarios marianos de Aranzazu y de Kizkitza, San Miguel de Aralar y San Antonio de Urkiola. Es usual subir descalzos desde Oñati al Santuario de Aranzazu; esta costumbre se mantiene y se practica en grupo. Si el enfermo está impedido para cumplir la promesa debido a su mal la puede llevar a cabo otra persona.
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Abitua jantzi arrunta zen, herriko jostunak egina eskuarki. Zangoak estaltzen zituen; mahuka luzeak zeuzkan, eskoterik eta apaindurarik gabekoa zen, eta gerrian lokarri bat edo larruzko gerriko bat zeukan. Abituaren kolorea promesa egin zitzaion santuaren edo izenaren ordena erlijiosoari edo kofradiari egokitzen zitzaiona zen. Abitu batzuk zegokien Ama Birjinaren edo santuaren intsigniarekin edo bereizgarriarekin osatzen ziren.
  
En Berastegi (G) las promesas se dirigen a la Virgen de Izaskun en Tolosa y a la de Aranzazu en Oñati. Anotan los informantes que la generalización del automóvil posibilita que las promesas se extiendan hasta el Santuario de Lourdes.
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== Santutegietara erromesaldia botoengatik ==
  
Desde Astigarraga (G) acuden en cumplimiento de las promesas al Santuario del Santo Cristo de Lezo así como a los Santuarios del Pilar de Zaragoza y de Lourdes.
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Santuengana osasun eskean jotzeak hainbat fase izan ditu XX. mendean, gure inkestetan egiaztatzen denez. Osasunaren alde boto edo promesetara eta santutegietarako erromesaldietara jotzeko ohitura zabalduta egon zen iragan mendearen erdialdera arte; gaur egun edadetuenek baino ez dute jotzen horietara (Beasain-G; Murchante-N).
  
En Hondarribia (G) se acude en petición de salud a la Virgen de Guadalupe cuyo santuario está en la ladera del vecino monte Jaizkibel. La promesa consiste en subir andando hasta el santuario; recorrer un determinado tramo de rodillas, encargar la celebración de misas y rezar el santo rosario. También se acude al Cristo de Lezo.
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Mendiolako (A) informatzaileek diote, berriz, santutegi handi batzuek, hala nola Lourdeskoak, Frantzian, eta Fatimakoak, Portugalen, ospe handia eskuratu izanak kalte egin diela gertuago dauden erromesaldietako leku batzuei, hala nola San Biktor Gaunakoari (A), San Antolin Urbinakoari (A) eta San Antonio Urkiolakoari (B), eta gero eta bisita gutxiago izaten dituzte horiek.
  
En el País Vasco continental los santuarios locales más frecuentados para obtener la salud han sido el de la Maidalena de Atherratze (Z) y Notre Dame de Arantza en Ainhoa (L). También se ha acudido desde pueblos de Lapurdi al Santo Cristo de Lezo (G) y en general al santuario de Notre Dame de Lourdes en Bigorre.
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Beste informatzaile batzuek ere eman dute joera horren berri. Eugin (N), gaixo baten sendaketarako egindako promesak Orreagaraino oinez igota betetzen dira, hiru ordu eta erdiko bidea eginez, edo, bestela, Iragi (N) herri hurbileko Burdindogiko Kristo Santuaren ermitara joanda. Agoitzen (N) ohikoa izaten jarraitzen du Orreagara oinez igotzea edo Xabierko Santutegira jaistea Irati ibaiaren ibilbideari jarraituz. Bi herrietan esaten dute azkenaldian batzuk Lourdesko Santutegira joaten direla erromesaldian.
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=== [[Ermitas_y_santuarios_frecuentados_en_casos_de_enfermedad|Ermitas y santuarios frecuentados en casos de enfermedad]] ===
 
=== [[Enfermedades_de_la_primera_edad|Enfermedades de la primera edad]] ===
 
=== [[Enfermedades_de_adultos|Enfermedades de adultos]] ===
 
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{{DISPLAYTITLE: XXIV. SALUD Y RELIGIÓN POPULAR}} {{#bookTitle: Medicina Popular en Vasconia | Medicina_popular_en_vasconia}}
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Revisión actual del 10:49 15 jul 2019

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Osasuna izan da beti bizitzako ondasunik preziatuena; gaitzak, aitzitik, haren gozamenari kalte egiten dio edo biziraupena mehatxatzen du. Sinesmen erlijioso kristauek diote eta irakasten dute Jainkoa dela bizitzaren jatorria, eta, ondorioz, haren nahiaren mendekoa dela osasunaren zainketa eta gaitzen sendaketa. Sineste horretan oinarritzen dira gaixoek gaitzari aurre egiteko eta osasuna berreskuratzeko egiten dituzten praktika erlijiosoak, otoitzak, promesak eta erromesaldiak.

Botoak eta promesak

Gorputzeko gaitz jakin bat sendatzeko santu “espezialistarengana” jotzea, edo, osasuna eskuratzeko, santutegi batera, eskuarki Ama Birjina buru duen batera, erromesaldia egitea oso praktika errotuak izan dira katolizismo herrikoian.

Gaixotasun edo arrisku kasuan zeruaren bitartekaritza eskatzeko boto edo promesa egin izan da tradizionalki. Promesa horrek bi ekintza eskatzen ditu: bata, nekeza, laguntza eskatzen zaion Ama Birjina edo santua gurtzen den santutegira erromesaldian joatea, eta bestea eskaintza bat, oparia[1], argiena edo limosnena, gaixoa santuaren babespean ezartzen duena. “Lo hemos ofrecido a la Virgen del Puy” (“Puyko Andre Mariari eskaini diogu”); esaldi horrekin formulatzen zen botoa Ameskoan (N). “Opatuta daukat San Antoniori Urkiolara oiñez joatea” esaten da Zeanurin (B), promesa egiten denean.

Botoa gaixoak berak egiten du, edo, bestela, sarriagotan, haren oso gertuko ahaide edo senitarteko batek. Eskariaren indarra santutegirako erromesaldia egiteko moduan adierazten zen: oinez, oinutsik edo belauniko.

Eskaintzarik ohikoenak izan dira tradizionalki: botozko lanpararako olioa; irudi santuaren aurrean ezartzeko argizariak, kandelak eta loreak; atabaketan uzten ziren txanponak; eta santutegian mezak emateko enkarguak, meza-sarien bidez.

Sendatzea lortuz gero, botoa entzuna izan zela eta osasuna berreskuratu zela adierazten zuen lekukotasun bat entregatzen zen; objektu hori boto-oparia zen. Gero aipatuko diren santutegi eta ermita askok aurreko mendeko hirurogeita hamarreko hamarkadara arte kontserbatu dute kapera bat edo tenpluko gune bat boto-opariak erakusteko, hala nola makuluak, gailu ortopedikoak, protesiak, ontziak eta berreskuratutako osasunarengatik santuari esker ona adierazteko marmolezko idazkunak edo mezu markoztatuak.

Abitu erlijiosoa eramateko promesa

Gaixo zen senitarteko baten, seme edo alaba baten edo senarraren sendaketaren grazia eskuratzeko, garai batean, batez ere hiriguneetan, aldi batez abitu bat janzteko promesa egiten zen. Promesa hori egiten zen espero zen haurra “onik etor zedin” ere, edo eskerrak emateko haren jaiotzagatik. Promesa amak edo amonak formulatzen baldin bazuen ere, batzuetan mesedearen onuradun zen alabak edo bilobak bete behar izaten zuen, adin-nagusitasunera iritsitakoan. Abitua urtebetez janzten zen eskuarki; gutxitan iristen zen promesa hori bizi artekoa izatera. Promesak iraun bitartean, abitua janzten zuten emakume ezkongabeek uko egiten zioten dantzaldira joateari.

Abitua jantzi arrunta zen, herriko jostunak egina eskuarki. Zangoak estaltzen zituen; mahuka luzeak zeuzkan, eskoterik eta apaindurarik gabekoa zen, eta gerrian lokarri bat edo larruzko gerriko bat zeukan. Abituaren kolorea promesa egin zitzaion santuaren edo izenaren ordena erlijiosoari edo kofradiari egokitzen zitzaiona zen. Abitu batzuk zegokien Ama Birjinaren edo santuaren intsigniarekin edo bereizgarriarekin osatzen ziren.

Santutegietara erromesaldia botoengatik

Santuengana osasun eskean jotzeak hainbat fase izan ditu XX. mendean, gure inkestetan egiaztatzen denez. Osasunaren alde boto edo promesetara eta santutegietarako erromesaldietara jotzeko ohitura zabalduta egon zen iragan mendearen erdialdera arte; gaur egun edadetuenek baino ez dute jotzen horietara (Beasain-G; Murchante-N).

Mendiolako (A) informatzaileek diote, berriz, santutegi handi batzuek, hala nola Lourdeskoak, Frantzian, eta Fatimakoak, Portugalen, ospe handia eskuratu izanak kalte egin diela gertuago dauden erromesaldietako leku batzuei, hala nola San Biktor Gaunakoari (A), San Antolin Urbinakoari (A) eta San Antonio Urkiolakoari (B), eta gero eta bisita gutxiago izaten dituzte horiek.

Beste informatzaile batzuek ere eman dute joera horren berri. Eugin (N), gaixo baten sendaketarako egindako promesak Orreagaraino oinez igota betetzen dira, hiru ordu eta erdiko bidea eginez, edo, bestela, Iragi (N) herri hurbileko Burdindogiko Kristo Santuaren ermitara joanda. Agoitzen (N) ohikoa izaten jarraitzen du Orreagara oinez igotzea edo Xabierko Santutegira jaistea Irati ibaiaren ibilbideari jarraituz. Bi herrietan esaten dute azkenaldian batzuk Lourdesko Santutegira joaten direla erromesaldian.


  1. oparia hitza in José Miguel de BARANDIARAN. Diccionario Ilustrado de Mitología Vasca. Obras Completas. I. liburukia. Bilbo: La Gran Enciclopedia Vasca, 1972.