Mende honetan aldaketa handia egon da umeari jaiotzen lagundu izan dioten pertsonei dagokienez. Ezagutza enpirikoetan oinarriturik lan egiten zuen ohiko emaginaren ordez, apurka-apurka, osasun zentroetan amari laguntzen dioten profesional espezializatuak agertuz joan dira.
Los niños eran bautizados en tiempos pasados al poco de nacer yLehen, en casosumeak jaio eta gutxira bataiatzen zituzten, el mismo día de su nacimientobatzuetan jaiotza egunean bertan. Euskal Herrian onarpen zabalekoa den erhji. Esta práctica religiosa responde a la creencia comúnmente aceptada en Vasconia de que mediante el bautismo la criatura se hace cristiana y queda limpia del pecado originalozko ohitura horren oinarrian sineste hauxe dago: umea bataioaren bitartez kristau egin eta jatorrizko pekatutik garbi geratzen da. El bautismo en su puesta en acto aparece estrechamente vinculado al nacimientoBataioaren ohikunea bera jaiotzari lotu-loturik agertzen da; era la propia partera la que en numerosos lugares vestía a la criatura para el bautismo cubriéndole con una prenda ritual blanca llamada en Navarra leku askotan emaginak berak janzten zuen haurra bataiorako, Nafarroako zenbait eskualdetan "el faldón de cristianar"(kristautzeko faldoia) izena ematen zioten erritozko jantzi batekin, eta besoetan eramaten zuten pontera. Ella misma le llevaba en brazos hasta la fuente bautismalBizkaiko Karrantza bailaran jaso denez, ''Montea. ''Tal y como se recoge en la localidad vizcaina de Carranza esta función correspondía a aquélla que "lo había cogido" al venir al mundozeregin hori mundura jaiotzean umea hartzen zuenari zegokion.
Este nuevo nacimiento en las aguas bautismales conlleva también una especial protección personal mediante los padrinos de pila, denominados en euskera ''aita pontekoa y ama pontekoa, ''padres de fuente bautismal. Su responsabilidad más significativa en el rito sacramental era la expresión de la fe mediante la correcta recitación del Credo.