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Investigacion Juegos infantiles en vasconia
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JUEGOS DE PASTORES
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JUEGOS DIVERSOS. EL COLECCIONISMO INFANTIL
Juegos infantiles en vasconia
JUEGOS ORGANIZADOS EN FIESTAS POPULARES
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LA ALIMENTACION EN IPARRALDE
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LA INDUMENTARIA EN EL CORTEJO FUNEBRE
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LA MECANIZACION DE LA AGRICULTURA
LA NATURALEZA COMO ESPACIO LUDICO
LA REPRODUCCION
LA SANGRE
LA SUBIDA CON EL REBAÑO AL MONTE
LAS ABEJAS. ERLEA
LAS SEPULTURAS EN LAS IGLESIAS. JARLEKUAK. FUESAS
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LESIONES E IRRITACIONES DE LA PIEL
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MARCAS DE PROPIEDAD
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MATANZA DOMESTICA DE ANIMALES 1
Medicina popular en vasconia
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MORDEDURAS Y PICADURAS HOZKA
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PASTOS COMUNALES
PATRIMONIO FAMILIAR Y SU TRANSMISION
PLEGARIAS EN LA MESA FAMILIAR
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PORTADORES DE OFRENDAS EN EL CORTEJO
PRACTICAS Y RITOS DE PROTECCION EN LA AGRICULTURA
Preambulo Casa y familia en vasconia
Preambulo Ganaderia y pastoreo en vasconia
Preambulo Medicina popular en vasconia
Preambulo Ritos del nacimiento al matrimonio en vasconia
Preambulo Ritos funerarios en vasconia
Prefacio Agricultura en vasconia
PREPARACION DE LA TIERRA DE CULTIVO
PREPARACION DE LAS COMIDAS DOMESTICAS
PREPARACION Y CONSERVACION DE HUEVOS
PREPARATIVOS DE LA BODA. DEIUNE-ALDIA
PRESAGIOS DE MUERTE. HERIOTZAREN ZANTZUAK
Presentacion Agricultura en vasconia
Presentacion Alimentacion domestica en vasconia
Presentacion Casa y familia en vasconia
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Presentacion Ritos del nacimiento al matrimonio en vasconia
Presentacion Ritos funerarios en vasconia
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PROCEDIMIENTOS DE SELECCION PREVIOS A LOS JUEGOS
PRODUCCION DE ACEITE VINO TXAKOLI Y SIDRA
Proemio Alimentacion domestica en vasconia
Prologo Agricultura en vasconia
PROTECCION CREENCIAL DEL GANADO
Proyecto etniker
Publicacion impresa Agricultura en vasconia
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Publicacion impresa Ritos funerarios en vasconia
PUERPERIO
PUERTAS Y VENTANAS
RAZAS DE ANIMALES
RECOLECCION DE LOS CULTIVOS Y CONSERVACION
REGIMEN DE PROPIEDAD. PROPIEDAD COMUNAL Y PROPIEDAD PRIVADA
REGRESO A LA CASA MORTUORIA Y AGAPES FUNERARIOS
RELACION DE LA CASA CON EL SUELO EL CLIMA Y LA ACTIVIDAD
RELACIONES CON LA FAMILIA Y LOS PARIENTES
REPRODUCCION Y CUIDADOS DE LOS ANIMALES
Resumen
Resumen Agricultura en vasconia
Resumen Alimentacion domestica en vasconia
Resumen Casa y familia en vasconia
Resumen Ganaderia y pastoreo en vasconia
Resumen Juegos infantiles en vasconia
Resumen Medicina popular en vasconia
Resumen Ritos del nacimiento al matrimonio en vasconia
Resumen Ritos funerarios en vasconia
Ritos del nacimiento al matrimonio en vasconia
RITOS EN TORNO AL FUEGO DOMESTICO
Ritos funerarios en vasconia
SALUD Y MENTALIDAD POPULAR
SALUD Y RELIGION POPULAR
SEPELIO
SIEMBRA Y CUIDADOS DE LOS CULTIVOS
SIMBOLOS PROTECTORES DE LA CASA
SINTOMAS Y REMEDIOS GENERALES
SOLTERIA Y CELIBATO. CASAMIENTO DE VIUDOS Y VIEJOS
TABACO
TEJADO
TERRENOS CULTIVADOS
TRANSFORMACIONES OPERADAS DURANTE EL PRESENTE SIGLO EN EL REGIMEN ALIMENTARIO DOMESTICO
TRANSPORTE ANIMAL. EL CARRO GURDIA
TRASHUMANCIA Y TRANSTERMINANCIA
TRATOS NORMAS Y FORMULAS INFANTILES
UNIDADES DE MEDIDA
UNIONES LIBRES E HIJOS NATURALES
VIATICO Y EXTREMAUNCION. AZKEN SAKRAMENDUAK
VIDA Y FUNCIONES DE LOS ESPOSOS
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ady-cyrl - адыгабзэ
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aeb-latn - Tûnsî
af - Afrikaans
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arn - mapudungun
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The “Beliefs and Funeral Rites” surveys conducted by Barandiarán and his associates in the first quarter of the 20th century reflected a society where the homestead and its household played a key role in the funeral rites and, in fact, those rites started and ended in the home of the deceased. That practice was found throughout the Basque Country. That was the case in Galarreta (A) in the 1920s where after the interment in the cemetery, “they return to the church and say responses at the burial site of the household of the deceased. Then the priest, accompanied by the sacristan (who carries the cross) and the members of the funeral cortege, then go to the home of the deceased, to say a response there as well; the priest then immediately returns to the church. The family members of the deceased invite the all the relatives, outlanders and one or two from each local house, to lunch, if the burial is in the morning, or to a teatime snack, if it is in the afternoon”<ref>BARANDIARAN, José Miguel de. “Creencias y ritos funerarios en Orozko, Ziortza (Zenarruza), Kortezubi, Otazu, Ataun, Arano, Ziga (Baztan), Otxagabia” in ''Anuario de Eusko Folklore''. Volume III. Vitoria: 1923, pp. 57 & 59.</ref>. In Ziga (Baztan-N), according to the same survey (1923), the relatives, ''barrides'' and people who had travelled from far, returned to the house of the deceased in a strict order of kinship. They were all offered a meal<ref>BARANDIARAN, José Miguel de. “Creencias y ritos funerarios en Orozko, Ziortza (Zenarruza), Kortezubi, Otazu, Ataun, Arano, Ziga (Baztan), Otxagabia” in ''Anuario de Eusko Folklore''. Volume III. Vitoria: 1923, p. 132. </ref>. In Beasain (G), until the 1930s, the cortege returned to the home of the deceased in a row, led by the head of the family who wore a cape and a top hat. One of the people surveyed there had to lead his father’s funeral cortege when he was 10 years old, as he was the oldest male left in the household. He remembered that his mother held the hem of the cape so it did not drag on the ground and filled the hat with stuffing so that it did not fall too far down on his face. That cortege was made up of the members of the household, ''etxekoak'', and the relatives who had travelled from other towns, who were offered a funeral feast back at the house. In Zeanuri (B), the oldest people recalled that up to seventy years ago, the people who had made up the family mourners at the burial returned from the church to the house of the deceased in two groups: the men wearing capes and hats, and the women with black veils. On the way back, once they had reached a certain point, the men would remove the heavy capes, particularly in summer. They all then took part in the funeral meal that was put on at the house. An article published in the 1920s<ref>D. ESPAIN. “Des usages mortuaires en Soule” in ''Bulletin du Musée Basque'', VI, 1-2 (1929) p. 24.</ref> pointed out that after the interment in Zuberoa, all the guests would go to the house of the deceased where they would be offered refreshments. They would originally only have been offered bread and cheese with the homestead’s wine, but by the 1920s, there would have been a meal. At the end of the meal, the precentor or sacristan would say some prayers for the deceased and “for all the souls that had left the home”, which would mark the end of the ceremony. The return of the cortege to the home of the deceased that was common until three or four decades took different forms throughout Euskal Herria. In general, it could be said that in places with a concentrated population and the homesteads formed a settlement close to the church —as is the case of Álava and of Mid-Navarre— all the participants in the funeral rites, presided by the parish church and accompanied by the priest, returned to the house from where the funeral cortege had left and then a prayer was said in front of the door and which marked the end of the obesquies<ref>The Constitutions of the Ánimas de Sangüesa (N) Brotherhood, drafted in 1798, echoed this practice when they laid down that the members should go to the house of the deceased to say the response after the funeral mass.</ref>. The family of the deceased the offered the people at the door a snack of bread and wine, which was called ''la caridad'' in Álava. The funeral meal would then be served to the relatives of the deceased inside the house. In the regions with a scattered population —the Northern Basque Country, Gipuzkoa, the Navarrese Mountains and Bizkaia—, the relatives who were part of the mourners would return in a cortege to the house of the deceased where the festival feast prepared for the occasion would be served. The other people at the funeral would be offered refreshments after the funeral in the church porch or nearby. The end of the obsequies usually involved meals and feasts. It should be noted that those feasts are further proof that the people attending the burial and funeral were made up of two different groups: the ''honour group'', consisting of the people at the obsequies due to obligations arising from blood relationships, and the charity group, made up of those there due to Christian solidarity<ref>José Miguel de BARANDIARAN. ''Estelas funerarias del País Vasco. ''San Sebastián: 1970, p. 35.</ref>. There were different meals for each group. In both cases, those meals were held with a ceremony in line with the requirements of a ritual, which has caused some authors to consider them as funeral meals or feasts dating back to ancient times<ref>Bonifacio ECHEGARAY. “Significación jurídica de algunos ritos funerarios del País Vasco”, in RJEV, XVI (1925) pp. 102. Barandiarán in turn stressed that the funeral meals or feasts “do not have the mystical content as in the past”. See ''Estelas funerarias del País Vasco''. San Sebastián: 1970, p. 29.</ref>. {{DISPLAYTITLE: XIX. RETURNING TO THE HOUSE OF THE DECEASED AND FUNERAL MEAL}} {{#bookTitle:Funeral Rites in the Basque Country|Ritos_funerarios_en_vasconia/en}}