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INFECCIONES Y ENFERMEDADES CONTAGIOSAS DE LA PIEL
INICIOS DE LA RELACION AMOROSA
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Investigacion Agricultura en vasconia
Investigacion Alimentacion domestica en vasconia
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Investigacion Juegos infantiles en vasconia
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Investigacion Ritos funerarios en vasconia
Jose miguel de barandiaran
JUEGOS DE ADIVINAR. ACERTIJOS
JUEGOS DE BALANCEO
JUEGOS DE CARRERAS
JUEGOS DE ESCONDERSE
JUEGOS DE HABILIDAD
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JUEGOS DE LANZAMIENTO
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JUEGOS DE PASTORES
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JUEGOS DIVERSOS. EL COLECCIONISMO INFANTIL
Juegos infantiles en vasconia
JUEGOS ORGANIZADOS EN FIESTAS POPULARES
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JUEGOS Y CANCIONES PARA LA PRIMERA EDAD
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LA ALIMENTACION EN IPARRALDE
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LA HIERBA Y OTROS FORRAJES
LA INDUMENTARIA EN EL CORTEJO FUNEBRE
LA LECHE Y SUS DERIVADOS
LA MECANIZACION DE LA AGRICULTURA
LA NATURALEZA COMO ESPACIO LUDICO
LA REPRODUCCION
LA SANGRE
LA SUBIDA CON EL REBAÑO AL MONTE
LAS ABEJAS. ERLEA
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LENGUAJE Y TRATO A LOS ANIMALES
LESIONES E IRRITACIONES DE LA PIEL
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LOS RITOS FUNERARIOS EN IPARRALDE
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MALES DE DIENTES HAGINEKO MINA
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MARCAS DE PROPIEDAD
MATANZA DOMESTICA DE ANIMALES
MATANZA DOMESTICA DE ANIMALES 1
Medicina popular en vasconia
MOBILIARIO AGRICOLA TRADICIONAL
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MORDEDURAS Y PICADURAS HOZKA
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PASTOS COMUNALES
PATRIMONIO FAMILIAR Y SU TRANSMISION
PLEGARIAS EN LA MESA FAMILIAR
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PORTADORES DE OFRENDAS EN EL CORTEJO
PRACTICAS Y RITOS DE PROTECCION EN LA AGRICULTURA
Preambulo Casa y familia en vasconia
Preambulo Ganaderia y pastoreo en vasconia
Preambulo Medicina popular en vasconia
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Preambulo Ritos funerarios en vasconia
Prefacio Agricultura en vasconia
PREPARACION DE LA TIERRA DE CULTIVO
PREPARACION DE LAS COMIDAS DOMESTICAS
PREPARACION Y CONSERVACION DE HUEVOS
PREPARATIVOS DE LA BODA. DEIUNE-ALDIA
PRESAGIOS DE MUERTE. HERIOTZAREN ZANTZUAK
Presentacion Agricultura en vasconia
Presentacion Alimentacion domestica en vasconia
Presentacion Casa y familia en vasconia
Presentacion Ganaderia y pastoreo en vasconia
Presentacion Juegos infantiles en vasconia
Presentacion Medicina popular en vasconia
Presentacion Ritos del nacimiento al matrimonio en vasconia
Presentacion Ritos funerarios en vasconia
PRIMERA INFANCIA. HAURTZAROA
PROCEDIMIENTOS DE SELECCION PREVIOS A LOS JUEGOS
PRODUCCION DE ACEITE VINO TXAKOLI Y SIDRA
Proemio Alimentacion domestica en vasconia
Prologo Agricultura en vasconia
PROTECCION CREENCIAL DEL GANADO
Proyecto etniker
Publicacion impresa Agricultura en vasconia
Publicacion impresa Alimentacion domestica en vasconia
Publicacion impresa Casa y familia en vasconia
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Publicacion impresa Medicina popular en vasconia
Publicacion impresa Ritos del nacimiento al matrimonio en vasconia
Publicacion impresa Ritos funerarios en vasconia
PUERPERIO
PUERTAS Y VENTANAS
RAZAS DE ANIMALES
RECOLECCION DE LOS CULTIVOS Y CONSERVACION
REGIMEN DE PROPIEDAD. PROPIEDAD COMUNAL Y PROPIEDAD PRIVADA
REGRESO A LA CASA MORTUORIA Y AGAPES FUNERARIOS
RELACION DE LA CASA CON EL SUELO EL CLIMA Y LA ACTIVIDAD
RELACIONES CON LA FAMILIA Y LOS PARIENTES
REPRODUCCION Y CUIDADOS DE LOS ANIMALES
Resumen
Resumen Agricultura en vasconia
Resumen Alimentacion domestica en vasconia
Resumen Casa y familia en vasconia
Resumen Ganaderia y pastoreo en vasconia
Resumen Juegos infantiles en vasconia
Resumen Medicina popular en vasconia
Resumen Ritos del nacimiento al matrimonio en vasconia
Resumen Ritos funerarios en vasconia
Ritos del nacimiento al matrimonio en vasconia
RITOS EN TORNO AL FUEGO DOMESTICO
Ritos funerarios en vasconia
SALUD Y MENTALIDAD POPULAR
SALUD Y RELIGION POPULAR
SEPELIO
SIEMBRA Y CUIDADOS DE LOS CULTIVOS
SIMBOLOS PROTECTORES DE LA CASA
SINTOMAS Y REMEDIOS GENERALES
SOLTERIA Y CELIBATO. CASAMIENTO DE VIUDOS Y VIEJOS
TABACO
TEJADO
TERRENOS CULTIVADOS
TRANSFORMACIONES OPERADAS DURANTE EL PRESENTE SIGLO EN EL REGIMEN ALIMENTARIO DOMESTICO
TRANSPORTE ANIMAL. EL CARRO GURDIA
TRASHUMANCIA Y TRANSTERMINANCIA
TRATOS NORMAS Y FORMULAS INFANTILES
UNIDADES DE MEDIDA
UNIONES LIBRES E HIJOS NATURALES
VIATICO Y EXTREMAUNCION. AZKEN SAKRAMENDUAK
VIDA Y FUNCIONES DE LOS ESPOSOS
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ady-cyrl - адыгабзэ
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aeb-latn - Tûnsî
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Even though the fear of fire is instinctive in animal species, the link that humans have had with it as they evolved has been so close that they must teach their offspring, as small children, about its danger so that they do not burn themselves. The hearth or household thus emerged as a strictly human space; access by other animals to that space precisely involved their domestication. The attraction is not only as a child, but remains throughout our lives. We thus refer to the hypnotic power that fire has on us and it has even entered our language related to life itself or to love. Expressions such as fan the flames, say that someone is flagging when they are about to die or being by the fireside are the counterpoint to speaking about the fire of life or of love or of flame of life dying out. However fundamental this fact from achaeocivilisation seems, it needs to be borne in mind to interpret the subsequent development of domestic culture in the diversity of peoples. The fire of the hearth as of yesterday was, even among us, a fundamental aspect of the home and at the apex of family coexistence, and is also a basic aspect of the very origin of civilisation. The microclimate that generates this controlled fire in its environment becomes a sphere of human relations. When that fire is always lit in the same place, it will become a witness of the successive generations coexisting alongside it. It should be remembered that until the butane gas cookers appeared, a fire had to be lit every day of the year, even on hot summer ones, as it was the only heat source for cooking food. In that context, fire has become the symbol of the home in our traditional culture, the spirit of the hearth and an offering to the ancestors<ref>José Miguel de BARANDIARAN. ''Diccionario Ilustrado de Mitología Vasca''. Bilbao: 1972, p. 218.</ref>. Numerous traditions related to fire have emerged, such as those listed below and others that will be considered in the chapter referring to the ancient virtue attributed to the household fire and which was widespread throughout the Basque Country. The household fire would be part of the call for a second tooth to appear, for example. Children used to throw the tooth that had fallen out into the fire and say: ''Tori zarra ta ekatzu berria ''(Take the old one and bring the new)<ref><span style="background-">This custom and the chants sang are included in the chapter in this Ethnographic Atlas on <span style="background-">''Children’s Games in the Basque Country''<span style="background-">. </ref> (Oiartzun-G). Fire was also capable of cleansing bread or other food that had fallen on the floor or water brought from the fountain after sunset. People or animals that came from outside to join the home had to go around the fire three times. == The embers of the hearth == The hearth wide would not be put out in the past; instead, great care was taken to keep it going. The logs were therefore removed and the embers were carefully covered with ash. The fire would thus be kept smouldering during the night and could be got going again the following morning. Our survey in Amezaga de Zuia (A) showed it was considered a bad omen if the housewife found the fire out the next morning. However, if the embers were still burning, she would say: “Blessed be God, I have a fire”. According to Barandiaran, the fire continuing to burn was the gift of the ancestors that, as was believed, visited the house at night. The incantation said in Ataun (G) referred to that belief when piling up the hearth’s embers at night when making the sign of the cross three times over the hearth: :''Nik sue biltzên,'' :''Aingerûk etxên sartzên,'' :''Etzên etxekôk bedeinkatzen.'' :(As I pile up the fire / angels enter the home, / and bless its dwellers). He noted that this ritual was already dying out in the village by 1925. == Lighting the hearth on set days == === The Christmas log === The Christmas holiday coincides with the winter solstice. The rebirth of the sun is referred to in Basque as Eguberri (new sun – sky) and Urtebarri (new year). Certain practices and beliefs around the household fire at Christmas are lined to the Christian festivity of the birth of Christ. Others seem to be related to the old solstice cults that spread throughout the areas of the early Indo-European Civilisation. The belief that the hearth had a religious meaning and special virtues on Christmas Eve to mark the birth of Jesus was widespread as well. === New fire at Easter === Until the Liturgical Reform of the Easter Vigil in 1952, the Easter Saturday church services were held in the morning and began with the blessing of the new fire. A piece of burlap had to be used to light it with a flint spark for that fire to be “new”. That fire would be used to light the charcoal in the incense burner and its flames would be used to light the Easter candle. The origin of that widespread custom in the past to take that blessed fire home to rekindle the fire of the home lay in that rite of the Catholic Church liturgy. {{DISPLAYTITLE: XV. RITES AROUND THE HOUSEHOLD FIRE}} {{#bookTitle:House and Family in the Basque Country | Casa_y_familia_en_vasconia/en}}