Cambios

Página creada con «Joko askotan desberdintasun hauek baziren ere, horietariko batzuetan beharrezkoa zen neska-mutilak batera ihardutea. Sexuen arteko ba­naketa hori indarra galtzen joan da b...»
Hirurogeigarren hamarkadan, Lehenengo Jaunartzearen ostean, zazpi bat urtekin edo, berez berez ezartzen zen sexuen banaketa haur jokorik gehienetan. Neska batek mutikoentzako jokoetan parte hartzen zuenean ''mari-mutil ''esaten zitzaion euskaraz, eta ''chicazo, mari-chico, mari-muete ''edo ''mari-macho ''erdaraz. Mutiko batek nesken jokoak egiten bazituen, ordea, ''maritxu ''esaten zitzaion euskaraz eta ''mari-chica, mariquita ''eta antzekoak erdaraz. Gure inkestak bildu izan diren tokiren batzuetako kantuek derrigorrezko banaketa honen berri ematen dute. Obanosen (N), esaterako, eta San Román de San Millanen (A) , banaketa-legea hausten zenean hauxe kantatzen zen mehatxu gisa: «Chicos con chicas, van a pecar. El Diablo se ríe, Dios va a llorar». Modu beretsuan Durangon (B) ohi zenez: «Chi­cos con chicas, van al infierno. La Virgen lloran­do y el Demonio riendo».
Aun existiendo esta diferenciación en un buen número de juegosJoko askotan desberdintasun hauek baziren ere, en algunos de ellos re­sultaba necesaria la intervención conjunta de niños y niñashorietariko batzuetan beharrezkoa zen neska-mutilak batera ihardutea. Esta separación entre sexos se ha visto atenuada también en los pueblos con una escasa población infantilSexuen arteko ba­naketa hori indarra galtzen joan da baita haur gutxiko herrietan. Cuanto menor era el número de niños y niñasZenbat eta neska-mutilak gutxiago, más forzados se veían éstos a participar juntos en aquellos juegos en los que fuese necesario un grupoorduan eta derrigorrezkoago batzuk eta besteak elkarrekin olgatzea.
La diferenciación sexual en los juegos perdu­ra en la actualidad pero ya no es tan marcada ni existe el mismo riesgo que antaño de ser apoda­do con alguno de los apelativos antes indicados por jugar con compañeros de sexo contrario. A esta situación quizá haya contribuido el sistema educativo de escuela mixta que ha permitido un trato más asiduo y normal entre niños y niñas. Aún así se sigue manifestando la tendencia a agruparse cada uno con los de su género.
127 728
ediciones