Cambios

Saltar a: navegación, buscar

Main Page/eu

330 bytes eliminados, 12:25 27 ene 2020
Página creada con «====[/atlas/ganaderia/Pastor-de-Lanciego-subiendo-a-Tolono-1996.jpg|Lantziegoko (A) artzaina Toloñorako bidean, 1996. Iturria: José Ángel Chasco, Etniker Euskalerria Tal...»
====[/atlas/ganaderia/Pastando-en-Eneabe-Zeanuri-1996.jpg|Eneaben bazkatzen. Zeanuri (B), 1996. Iturria: Labayru Fundazioaren Argazki Artxiboa: José Ignacio García Muñoz.|Orain dela bi mila urte, Pliniok Vasconum saltus delakoa, hezea eta basoz betea, eta Vasconum ager izenekoa, laborez eta mahastiz osotua, bereizi zituen. Abeltzaintza eta artzaintza kontuan izanik, ondo egokitzen da banaketa hori gaur egun ere.|]====
====[/atlas/ganaderia/Pastor-de-Lanciego-subiendo-a-Tolono-1996.jpg|Pastor de Lanciego subiendo a Toloño Lantziegoko (A)artzaina Toloñorako bidean, 1996. FuenteIturria: José Ángel Chasco, Grupos Etniker EuskalerriaTaldeak.|La vertiente mediterránea de Vasconia se ha caracterizado por la importancia de sus comunales, que aún se mantienen en gran medidaEuskal Herriko mediterraneo isurialdearen ezaugarririk garrantzitsuena herri-lurrak izan dira. Gaur egun ere izaera horrekin jarraitzen dute; su explotación sigue siendo de carácter comunitario mediante uniones y hermandades que comprenden varias localidadeszenbait herriz osotutako elkarte eta ermandadeen bitartez ustiatzen dira.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Establo-de-ovejas-moderno-Izurtza-2000.jpg|Establo de ovejas modernoArtegi modernoa. Izurtza (B), 2000. FuenteIturria: Archivo Fotográfico Labayru FundazioaFundazioaren Argazki Artxiboa: José Ignacio GarcíaMuñoz.|Las transformaciones que han tenido lugar en las últimas décadas han modificado radicalmente el mundo de la ganadería, de manera que ha dejado de ser un modo de vida para convertirse en una actividad económicaAzken hamarkadetan gertatu izan diren aldaketek abeltzaintza erabat aldatu dute: ohiko ogibidea edo bizimodua izateari utzi eta jarduera ekonomiko bihurtu da.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Oveja-negra-en-el-rebano-Meaga-Getaria.jpg|Oveja negra en el rebañoArdi beltza artaldean. Meaga, Getaria (G). FuenteIturria: Archivo Fotográfico Labayru Fundazioa: José Ignacio GarcíaAntxon Aguirre, Etniker Euskalerria Taldeak.|El animal de color negro y sobre todo el macho cabrío es considerado en toda la zona encuestada protector del rebaño o del establoAnimalia beltza, eta batez ere akerra, artaldearen edo ukuiluaren babesletzat hartzen da inkestatutako eremu osoan.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Cabras-con-cencerros-Anboto-1999.jpg|Cabras con cencerrosAhuntzak zintzarriekin. Anboto (B), 1999. FuenteIturria: Archivo Fotográfico Labayru FundazioaFundazioaren Argazki Artxiboa: José Ignacio GarcíaMuñoz.|Se ha atribuido al cencerro, al igual que a las campanillas, la virtud de alejar los maleficios que traen desgracias al ganadoAbereei zoritxarra ekartzen dieten sorginkeriak urruntzeko bertutea egotzi zaie zintzarriari eta joareei. Su uso para preservar del aojo, begizkoaAspaldian, fue antaño muy generalerruz erabiltzen zen begizkotik babesteko.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Pastor-con-kapusai-Eriete-1959.jpg|Pastor con kapusaiArtzaina kapusaiarekin. Eriete (N), 1959. FuenteIturria: Archivo Museo de NavarraNafarroako Museoaren Artxiboa: Fondo Nicolás ArdanazFuntsa.|Nolako artzaina, halako artaldea. Tarde o temprano todo animal se parece al amo.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Bendicion-del-rebano-antes-de-la-partida.jpg|Bendición del rebaño antes de la partidaArtaldearen bendizioa mendira abiatu baino lehen. FuenteIturria: Antxon Aguirre, Grupos Etniker EuskalerriaTaldeak.|Artaldearentzat artzain guti hobe ainitz baino. Donde muchos mandan, ninguno obedece, y todo perece.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Esquilando-ovejas-por-el-sistema-tradicional-Carranza-1998.jpg|Esquilando ovejas por el sistema tradicionalArdi-moztea antzinako erara. Carranza Karrantza (B), 1998. FuenteIturria: Miguel Sabino Díaz, Grupos Etniker EuskalerriaTaldeak.|Grullas p’arriba, pastor buena vida, <br />Grullas p’abajo, pastor más trabajo.<br /><br />''Kurriloak gora, artzaina ahoz gora, <br />kurriloak behera, artzaina lanean.''||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Subida-al-monte-Aia-1998.jpg|Subida al monteMendirako bidean. Aia (G), 1998. FuenteIturria: Antxon Aguirre, Grupos Etniker EuskalerriaTaldeak.|A finales de la Edad Media los rebaños de los valles vascos confluían a las mismas montañas que en nuestros días constituyen los principales puntos de concentración pastoril veraniegaGaur egun artzainen udako pilaketa-gune nagusiak diren mendietan biltzen ziren euskal haranetako artaldeak Erdi Aroaren amaieran.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Dolmen-de-Gaxteenia-Mendibe-1980.jpg|Dolmen de GaxteeniaGaxteeniako dolmena. Mendibe (NB), 1980. FuenteIturria: Blot, Jacques. Artzainak. Les bergers basques. Los pastores vascos. San SebastiánDonostia: Elkar, 1984.|“La zona axial del Pirineo vasco retiene en el dédalo de sus pliegues ciertos rasgos de cultura de muy larga tradición”."Euskal Pirinioen ardatz-guneko tolesturetan oso tradizio luzeko kultura dago gorderik" <br />''J. M. Barandiaran''.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Pastos-en-Carranza-2009.jpg|Pastos en Carranza Karrantzako (B)larreak, 2009. FuenteIturria: Luis Manuel Peña, Grupos Etniker EuskalerriaTaldeak.|La prioridad del derecho de circulación de los rebaños sobre el labrantío está expresada en la sentenciaArtaldeek soroetatik zehar ibiltzeko zuten eskubidearen lehentasuna esaera honetan agertzen da: Soroak zor dio larreari ‘La tierra labrada está en deuda con el pastizal’.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Vacas-en-prados-comunales-Carranza-2007.jpg|Vacas en prados comunalesBehiak herri-lurretan bazkatzen. Carranza Karrantza (B), 2007. FuenteIturria: Luis Manuel Peña, Grupos Etniker EuskalerriaTaldeak.|Las poblaciones asentadas en zonas donde la ganadería ha sido base fundamental de su modo de vida consideran a San Abeltzaintza bizimoduaren funtsezko oinarria izan den lekuetan finkatutako populazioen arabera, san Antonio Abad principal protector de la salud y de la fertilidad de los animalesanimalien osasunaren eta ugalkortasunaren babesle nagusia zen.||ENLACE]==== ====[/atlas/ganaderia/Pastor-y-espaldero-Canada-de-los-Roncaleses-1996.jpg|Pastor y espalderoArtzaina eta ardi-txakurra. Cañada de los Roncaleses Erronkariko abelbidea (N), 1996. FuenteIturria: Iñaki San Miguel, Grupos Etniker EuskalerriaTaldeak.|La introducción de perros pastores supuso el desplazamiento de los zagalesArdi-txakurrak sartzean, alde batera utzi zituzten artzain-mutilak, niños de corta edad encargados hasta entonces de la conducción y guía del rebañoordura arte artaldea gidatzeaz arduratzen ziren adin txikiko haurrak.||ENLACE]====
127 728
ediciones