ko (A) elizako absidean, XI-XIII mendea. Fuente: ??.]]
La antigua costumbre prescribía que el muerto no debía permanecer soloAintzineko legean, hildakoak ez zuen bakarrik inoiz egon behar. Por ello es custodiado día y noche por sus familiares y vecinos durante un velatorioHorregatik, que adquiere las características de un funeral domésticogau eta egun zaintzen zuten etxeko eta auzokoek gaubelan, etxean eginiko hileta bat bailitz bezala. La casa mortuoria mantiene abiertas sus puertas y los que acuden a honrar al muerto guardan silencioHildakoaren etxeko ateak irekita egongo dira, eta hildakoari otoitz egiten datozenak isilik; la estancia que acoge el cadáver se torna en un lugar de oraciónhorretara, hildakoa datzan gela, otoitz leku bihurtuko da. Allí se habrá dispuesto un pequeño altar con Crucifijo y candelas encendidas así como agua bendecida el Sábado Santo y el ramo de laurel para que los visitantes asperjen piadosamente al difuntoHan aldare txiki bat atonduko da, gurutze eta guzti, eta kandela iziotuak inguruan, larunbat santuz bedeinkatutako ura eta ereinotz-orriak dituela; azken hauek otoizlariek hildakoaren gainean astin ditzaten. Al anochecer se congregarán familiares y vecinos para rezar el largo rosario que evoca los misterios cristianos de la redenciónIluntzean senideak eta auzokoak bertan bilduko dira errosario luzea errezatzeko, salbamenerako kristau-misterioak gogora ekarriz.
Un grupo reducido de vecinos velará por turnos el cadáver durante las horas nocturnas cuidando de que no se apage la lámpara, ''lanpiona, ''que arde junto al cadáver.