Liburuki honetan etxea eta familia aztertzen dira aldi berean, hain zuzen ere, familia bat bizi den etxea azaldu nahi izan delako. Horregatik, bada, Jose Miguel Barandiaranek beti gogorarazten zuen ''etxea'' hitzak euskaraz zuen esangura bikoitza, izan ere, etxea nahiz familia esan gura du, eta, euskalduna beti egon da ''etxe'' bati lotuta. Horregatik, familia eta etxea kontzeptuek ''etxekoak'' euskal terminoa biltzen dute, eta etxeko familia, bizilagunak nahiz familia bateko gunerik estuena izendatzeko erabil daiteke.
Liburuki honetan Kontuan hartu beharreko beste alderdi garrantzitsu bat da (On Jose Miguelek bere lan etnografikoetan adierazi ohi zuen) etxea ez dela familia eta familia aztertzen dira aldi bereanetxeko animaliak bizi diren eraikina bakarrik, hain zuzen izan ere, familia bat bizi den etxea azaldu nahi izan delako. Horregatiketxearen kontzeptua ledanietako erakinetara hedatu behar da, eraikin hurkoetara zein urrutikoetara, badalaborantza-zelaietara, Jose Miguel Barandiaranek beti gogorarazten zuen ''etxea'' hitzak euskaraz zuen esangura bikoitzamendira, izan baita hilerriko hilobira ere, etxea edota hilobi sinbolikora edo elizatik kanpokora. Etxeko animaliak etxearen parte ziren. Baina ez kortan bizi direnak bakarrik, baita etxearen barruan nahiz familia esan gura du, eta, euskalduna beti egon da ''etxe'' bati lotutakanpoan erlauntzak okupatzen dituzten erleak ere. HorregatikJabea edo ugazabandrea hiltzen zenean, familia eta etxea kontzeptuek ''etxekoak'' euskal terminoa biltzen duteeuren heriotzaren berri ematen zuten, eta etxeko familia, bizilagunak nahiz familia bateko gunerik estuena izendatzeko erabil daitekehildakoaren postua beteko zuen pertsonaren izena ere bai.
Azterlan honetan, etxeari ez zaio ikuspuntu arkitektoniko batetik helduko, nahiz eta alderdi hori eta beste batzuk ere landuko diren. Era berean, ez da XIX. mende amaierako eta XX. mendeko lehenengo hamarkadetako bibliografian idealizaturik irudikatu, marraztu, margotu eta kantatu izan den “ohiko” baserriaren deskribapenik egiten.