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Preambulo Medicina popular en vasconia/eu

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Página creada con «Informatzaile batzuek antzina-antzinako azalpenak ematen dituzte oraindik ere. Horre­la, esate baterako, gaixotasun batzuk har edo zizare batzuek eragindakoak dira; bestea...»
Herritarren pentsamoldean gaixotasun zehatz batzuen eta landareen arteko harremana antzeman daiteke. Gaixotasun edo gorputzeko gorabehera batzuk bat omen datoz hostoak irten eta jausten diren sasoiekin. Odolaren lodi­tasuna edo garbitasuna ere desberdina omen da urteko aldi bakoitzean, arboletako izerdiare­kin gertatzen den legez. Herriko jendearen esa­netan, gaixotasun batzuk erne egiten dira –esa­te baterako, elgorria–, garau batzuek sustraiak edo arbiak izaten dituzte, eta sustrai horiek erauztea komeni da garau edo granoak berriro irten ez daitezen.
Aún perduran en el recuerdo de algunos informantes explicaciones que necesariamente tienen un origen remotoInformatzaile batzuek antzina-antzinako azalpenak ematen dituzte oraindik ere. Así se cree que algu­nas enfermedades están causadas por una espe­cie de gusanosHorre­la, esate baterako, gaixotasun batzuk har edo zizare batzuek eragindakoak dira; es el caso de los dolores de oídos y de las cariesbesteak bes­te, belarrietako mina eta txantxarra. Las prácticas curativas tie­nen consecuentemente relación con tales cre­enciasOsabideak ere, beraz, bat datoz sineskeria horiekin. Cuando duele el oído es porque el gusa­no que se aloja en su interior se revuelve a cau­sa de la sedBela­rriko mina, belarrian dagoen harra egarri delako izaten omen dugu; por tanto conviene calmársela con unas gotas de leche para que así cese el dolorberaz, esne tanta batzuekin asetzea komeni da, mina arintzeko. En el caso de las caries lo que se pretende es matar el gusano utilizando para ello alcoholTxantxar edo kariesaren kasuan, kontua harra hiltzea izaten da, eta, horretarako, alkohola erabiltzen da.
Otro aspecto importante lo constituyen las prácticas de naturaleza mágica. Hemos recopi­lado de boca de nuestros informantes explica­ciones sobre la enfermedad y prácticas curati­vas cuyo componente principal es de carácter mágico. A lo largo de los distintos capítulos se detallan ejemplos de prácticas curativas de esta naturaleza y al final de la obra dedicamos un capítulo completo a la maldición y al mal de ojo como causas importantes de enfermedad.
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