Baina Erdi Aroko dokumentuotan adierazitako abeltzainen bizimodua askozaz lehenagotik dator, historiaurreko monumentuen kokapen-esparruak iradokitzen digun legez.
Los ''baratz Baratz ''o edo ''espil''izenekoak harri zutez eginiko zirkuluak dira eta, círculos de piedra denominados por los prehistoriadores con el término bretón de cromlechshistoriaurreko ikerlarien aburuz, son construcciones funerarias de la Edad del Hierro que ocupan en el Pirineo vasco mesetas y collados situados entre los pastos de las dos vertientes de montañabretoierazko ''cromlech ''terminoaz izendatzen diren horien parekoak dira. Estos monumentos se hallan en la misma zona del pastoreo estival actual y nunca en sitios donde no ha sido posible este género de vidaBurdin Aroko hileta-eraikuntzak dira eta euskal Pirinioetako goi-lautada eta mendi-lepoetan aurki ditzakegu, mendiaren bi isurialdeetako larreen artean. Monumentuok udako abel tzaintza egiten zen guneetan daude kokatuta, eta inoiz ez dira aurkitu bizimodu hori egin ez den lekuetan. Este hecho sugiere que sus constructores eran pastores y que la vida pastoril tradicional es un calco de la que se practicó en este país durante la Edad del HierroHorrek esan nahi du eraiki tzaileak abeltzainak zirela eta gaurko abeltzainen bizimodu tradizionala eta Burdin Aroan zegoena berdin-berdina dela.
La misma coincidencia de lugar se observa entre las zonas pastoriles actuales y el área de los dólmenes erigidos en el periodo anterior del Eneolítico y de finales del Neolítico. Esta coexistencia llega hasta tal punto, que no se hallan dólmenes allí donde la naturaleza del suelo y las condiciones del clima no son favorables al establecimiento de majadas<ref>Vide mapa realizado por D. José Miguel de Barandiaran y publicado en el ''Anuario de Eusko Folklore'', VII (1927) p. 137.</ref>.