Diferencia entre revisiones de «Presentacion Casa y familia en vasconia/eu»

De Atlas Etnográfico de Vasconia
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Gai zabalak lantzen dira, hala nola, etxea eta familia, etxea ez baita hutsik dagoen eraikin bat, bizitzaz betetakoa baizik; hartan familia bat bizi da, hau da, etxe habitatua ikertzen da. Batez ere landa eremuko etxe tradizionala deskribatzen da, nekazari-abeltzain bizimodura bideratua, gune urbanoetakoak baztertu gabe, besteak beste, txaletak eta arrantzale-etxeak.
  
Hace décadas que el Gobierno Vasco viene prestando un apoyo decidido a la investigaciones de campo y a los trabajos que llevan a cabo los Grupos Etniker Euskalerria en el territorio de Vasconia, bajo la dirección y coordinación del Departamento de Etnografía del Instituto Labayru.
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Lehenik lurraldea eta populaketa moduak ikertzen dira. Isurialde atlantikoan sakabanaketa izan da nagusi; mediterraneoan, aldiz, kontzentrazioa, bien arteko bereizketa-lerroa oso argia izan gabe. Hurrengo blokean etxearen egiturazko elementuen deskribapen analitikoa egiten da. Xeheki aztertzen dira teilatu motak, zimenduak eta hormak, ateak eta leihoak, eta orientazioa. Eraikuntza materialak eskura zeudenak izan dira: zura; harria, halakorik zegoen lekuan, eta, bestela, pezoa. Bertan bizi direnen jardueretara egokituta dago etxea. Barruko banaketa eta apainketarako elementuak ere lantzen dira. Horrez gain, sua, hau da, beheko sua etxearen erdigune moduan, eta argiztapen sistemak; gela bakoitzeko altzari multzoa eta ajuarra eta etxearen garbiketa, arropa eta baxera. Azkenean, etxeko sineskeriak eta errituak jasotzen dira.  
  
Desde aquel primer tomo dedicado a la alimentación doméstica han ido publicándose periódicamente otros volúmenes, hasta un total de siete, cubriendo el amplio espectro de la cultura vasca tradicional desde los ritos de pasaje tanto de la vida como funerarios, pasando por los juegos infantiles, la ganadería y el pastoreo, y la medicina popular.
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Familiari dagokionez, antzina handia izaten zen, eta hiru belaunaldi bizi ziren etxe berean, hala landa eremuan nola eremu urbanoan. Gaur egun, aldiz, familiak kide gutxiago izaten ditu. Familiaren ondarearen transmisioa funtsezko alderdia da, baina hori gauzatzeko moduak desberdinak dira erregimen foraleko lurraldeetan eta erregimen komunekoetan. Atal zabal bat senar-emazteen bizitzaz eta zereginez arduratzen da. Heziketa orokorrean eta balio kultural eta erlijiosoak seme-alabei transmititzeko orduan, amak funtsezko eta nagusitasunezko zeregina izan du. Jatorrizko familiarekiko harremana familiaren barruan asko zaindu den kontua izan da, batez ere herriko jaietan eta familiako elkarretaratzeetan, hiletetan batik bat. Azkenik, ohorea aztertzen da, zeina familiako multzo osoari dagokion; ahaideen arteko elkartasuna; batasuna eta laguntza ematea gaitzik edo umezurtzik baldin bada, eta liskarren eta gatazken konponbidea.
  
De esta manera han ido exponiendo y profundizando en los modos de vida tradicionales. El presente volumen se ocupa de la casa rural y su equipo mobiliar, y de la familia que la habita. A tal fin se describen las distintas clases de casas de los diversos territorios y dentro de ellos de las diferentes comarcas, tanto de la costa como del interior, de la vertiente atlántica y de la mediterránea.
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Las rápidas transformaciones que se han producido y siguen produciéndose en nuestra sociedad en todos los órdenes de la vida hace más necesarios estos trabajos, porque de lo contrario este patrimonio inmaterial desaparecería sin que quedara constancia escrita y verificada del mismo.
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87 herritan egindako landa lana (Araba: 14; Bizkaia: 16; Gipuzkoa: 17; Nafarroa: 27; Euskal Herri kontinentala: 13). 1998an egindako ikerketa kanpaina, altzari multzoarena 1999an eta familiarena eta ahaidetasunarena 2000-2001. urteetan. Liburukiaren argitalpena: 2011.
 
 
Saludamos con entusiasmo la labor tanto de los Grupos Etniker Euskalerria como del Instituto Labayru y les animamos a que prosigan con su empeño para que vayan completando el estudio del mundo tradicional vasco y podamos compararlo con las transiciones que estamos viviendo y con las visiones de otros pueblos, tanto los circundantes como los más alejados.
 
<p style="text-align: right;"><span style="font-size:smaller;">'''Blanca Urgell'''<br/> Consejera de Cultura del Gobierno Vasco</span></p>
 
= Prólogo =
 
 
 
El Instituto Labayru es una institución a la que desde hace años ha tenido en cuenta la Diputación Foral de Bizkaia por la labor que desde la década de los setenta del siglo XX viene desarrollando a favor de la cultura vasca. Ya en el año 1987 la Diputación prestó un apoyo decidido a la edición por ambas instituciones de la valiosa obra en tres volúmenes, titulada Ermitas de Bizkaia.
 
 
 
Otras iniciativas del Instituto también han merecido el reconocimiento y el apoyo de la Diputación. Así el boletín Etniker Bizkaia, que recoge las publicaciones del grupo Etniker Bizkaia dependiente del Departamento de Etnografía, recibió por parte de la Diputación la distinción a la mejor publicación en su género de 1985. Al propio Instituto se le otorgó el premio “Andrés E. de Mañaricua” en 1990, y más recientemente, desde el año 2000 se le ha concedido el reconocimiento para emitir el dictamen preceptivo de los programas destinados a conservar el patrimonio del euskera local.
 
 
 
La Diputación Foral de Bizkaia quiere subrayar la labor que desempeña el Instituto Labayru en el ámbito de la lengua y de la cultura vascas. Desde el Departamento de Etnografía del Instituto se lleva a cabo la dirección, coordinación y redacción del Atlas Etnográfico de Vasconia. Esta ingente obra diseñada e iniciada por el maestro Don José Miguel de Barandiaran lleva ya publicados seis volúmenes y ahora da conocer el séptimo, dedicado a la casa y a la familia.
 
 
 
En él se tratan dos grandes temas, como son un exhaustivo estudio de la casa rural tradicional vasca, sin olvidar las casas de las villas y otras construcciones, y de la familia que la habita. Dos mundos donde las transformaciones surgidas entre finales del siglo XX y lo que llevamos recorrido del actual están suponiendo un cambio mayor al experimentado durante varios siglos anteriores.
 
 
 
De ahí el interés de esta investigación, que en un volumen de casi mil páginas con más de quinientas ilustraciones, deja constancia escrita y contrastada de la realidad en todos los territorios vascos tanto de los distintos tipos de casas como de las familias que las habitan. Ello nos permite disponer de una herramienta de primer orden para profundizar en el conocimiento de la cultura vasca tanto a nosotros como a los investigadores de otros países que quieran acercarse a ella.
 
 
 
Nuestro agradecimiento al Instituto Labayru en nombre de la sociedad vizcaína.
 
<p style="text-align: right;"><span style="font-size:smaller;">'''Miren Josune Ariztondo'''<br/> Diputada de Cultura de la Diputación Foral de Bizkaia</span></p>
 
 
<div class="subindice">
 
<div class="subindice">
= Contenidos de la Presentación: =
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== [[Introduccion_Casa_y_familia_en_vasconia/eu|Sarrera]] ==
 
 
=== [[Introduccion_Casa_y_familia_en_vasconia|Introducción]] ===
 
  
=== [[El_medio_natural_y_humano|El medio natural y humano]] ===
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<div style="margin-left:0cm;"></div>
  
=== [[Preambulo|Preámbulo]] ===
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== [[Preambulo_Casa_y_familia_en_vasconia/eu|Hitzaurrea]] ==
</div>  
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</div>
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Revisión actual del 08:03 25 jun 2019

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Gai zabalak lantzen dira, hala nola, etxea eta familia, etxea ez baita hutsik dagoen eraikin bat, bizitzaz betetakoa baizik; hartan familia bat bizi da, hau da, etxe habitatua ikertzen da. Batez ere landa eremuko etxe tradizionala deskribatzen da, nekazari-abeltzain bizimodura bideratua, gune urbanoetakoak baztertu gabe, besteak beste, txaletak eta arrantzale-etxeak.

Lehenik lurraldea eta populaketa moduak ikertzen dira. Isurialde atlantikoan sakabanaketa izan da nagusi; mediterraneoan, aldiz, kontzentrazioa, bien arteko bereizketa-lerroa oso argia izan gabe. Hurrengo blokean etxearen egiturazko elementuen deskribapen analitikoa egiten da. Xeheki aztertzen dira teilatu motak, zimenduak eta hormak, ateak eta leihoak, eta orientazioa. Eraikuntza materialak eskura zeudenak izan dira: zura; harria, halakorik zegoen lekuan, eta, bestela, pezoa. Bertan bizi direnen jardueretara egokituta dago etxea. Barruko banaketa eta apainketarako elementuak ere lantzen dira. Horrez gain, sua, hau da, beheko sua etxearen erdigune moduan, eta argiztapen sistemak; gela bakoitzeko altzari multzoa eta ajuarra eta etxearen garbiketa, arropa eta baxera. Azkenean, etxeko sineskeriak eta errituak jasotzen dira.

Familiari dagokionez, antzina handia izaten zen, eta hiru belaunaldi bizi ziren etxe berean, hala landa eremuan nola eremu urbanoan. Gaur egun, aldiz, familiak kide gutxiago izaten ditu. Familiaren ondarearen transmisioa funtsezko alderdia da, baina hori gauzatzeko moduak desberdinak dira erregimen foraleko lurraldeetan eta erregimen komunekoetan. Atal zabal bat senar-emazteen bizitzaz eta zereginez arduratzen da. Heziketa orokorrean eta balio kultural eta erlijiosoak seme-alabei transmititzeko orduan, amak funtsezko eta nagusitasunezko zeregina izan du. Jatorrizko familiarekiko harremana familiaren barruan asko zaindu den kontua izan da, batez ere herriko jaietan eta familiako elkarretaratzeetan, hiletetan batik bat. Azkenik, ohorea aztertzen da, zeina familiako multzo osoari dagokion; ahaideen arteko elkartasuna; batasuna eta laguntza ematea gaitzik edo umezurtzik baldin bada, eta liskarren eta gatazken konponbidea.

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87 herritan egindako landa lana (Araba: 14; Bizkaia: 16; Gipuzkoa: 17; Nafarroa: 27; Euskal Herri kontinentala: 13). 1998an egindako ikerketa kanpaina, altzari multzoarena 1999an eta familiarena eta ahaidetasunarena 2000-2001. urteetan. Liburukiaren argitalpena: 2011.